23948sdkhjf

Den franske regering redder PSA

Gælden vokser hos Peugeot og Citroën på grund af krisen i Sydeuropa, der også rammer Fiat og de tyske bilproducenter.
PSA Group i Frankrig med Citroën og Peugeot har sikret sig en statsgaranti på godt 52 milliarder kroner fra den franske stat til selskabets bankfilial.

PSA har røde tal på bundlinien, idet krisen har ramt de to franske bilproducenter mere end hos konkurrenterne. PSA er meget afhængig af salget i Sydeuropa, som netop det seneste år har ligget underdrejet. Konkurrenterne har fremgang i blandt andet Kina og Brasilien, men det har PSA ikke, som i årets første ni måneder omsatte for 317 milliarder kroner, hvilket svarer til en tilbagegang på næsten 4,7 procent.

Samtidig vokser selskabets gæld til mere end 22 milliarder kroner i slutningen af året. Planen, sammen med den franske regering, er, at der nedlægges 8000 jobs, herunder lukningen af Aulnay sous-Bois fabrikken nord for Paris, tæt ved Charles de Gaulle lufthavnen, og der udbetales ikke udbytte til aktionærerne i de næste tre år.

PSA indleder et samarbejde med General Motors, der ejer syv procent af PSA, omkring fire nye bilmodeller; to mindre, en kompakt crossover samt en større model, frem til 2017, hvor det anslås, at PSA vil spare cirka halvanden milliard kroner.

EU har endnu ikke godkendt støtten til PSA. Den tyske delstat Niedersachsen har protesteret over støtten. Det samme har Ford og Renault. Fiat-Chrysler chefen Sergio Marchionne fik altså ret, da han forleden, i kraft af sit formandskab i ACEA, den europæiske bilproducent sammenslutning, udtalte, at flere regeringer er nødt til at redde flere bilkoncerner i den nuværende krise.

Fiat også i problemer

Sergio Marchionne har også selv problemer, men takket være lederskabet hos både Fiat og Chrysler har han flere strenge at spille på. Det forventes, at Fiat Gruppen kommer ud med et underskud i år på mere end 5,2 milliarder kroner, hvor det ser rigtig slemt ud for de to store Mirafiori fabrikker i Torino. De ansatte arbejder nu kun få dage om måneden på fabrikkerne med en årlig produktion i år på kun 50.000 Alfa Romeoer, mens kapaciteten er på en kvart million.

Sergio Marchionnes mulighed er at begynde en produktion af Chrysler biler hjemme i Italien. I USA kan man ikke klare større produktion, som er på 100 procent. Det forventes, at Marchionne kommer med en løsning i løbet af meget kort tid, men han er nødt til at få hjælp af regeringen i Rom med en lavere selskabsskat, der gør det lettere at eksportere Chrysler biler, når der kommer gang i produktionen.

Europas lave bilsalg

Det totale salg af nye biler i Europa i år bliver det laveste i 19 år. Situationen er meget alvorlig. VW’s Martin Winterkorn oplyste forleden om faldende overskud på 19 procent i tredje kvartal, og Daimlers topchef Dieter Zetsche har oplyst, at Daimlers overskud vil falde i forhold til sidste år. Den eneste producent, som kører videre mere eller mindre upåvirket af den økonomiske situation i Europa, er BMW, selv om BMW også oplevede et fald i overskuddet. Det første i tre år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094