23948sdkhjf

D.A.F.: Totalskadegrænsen koster arbejdspladser

Totalskadegrænsen er hæmmende for hele autobranchen. Mange biler, som sagtens kan repareres, bliver i dag skrottet på grund af sære grænser fastsat af politikerne. Grænserne koster tusindvis af arbejdspladser og er samtidig hæmmende for miljøet, mener Danmarks Automobilforhandler Forening.
Totalstadegrænsen har gennem årene haft en stor negativ effekt på hele autobranchen. Biler, som sagtens kan repareres, bliver skrottet. Det betyder, at der er mindre at lave på landets værksteder, hvilket unægtelig fører til afskedigelser, påpeger Danmarks Automobilforhandler Forening.

Adm. direktør i D.A.F., Jens Brendstrup, oplever dette gang på gang, når han besøger foreningens medlemmer:

- Forhandlerne kan klart mærke en nedgang i værkstedsarbejdet, og mange af dem peger direkte på totalskadegrænsen som årsagen, siger han.

D.A.F.'s beregninger viser, at alene sænkningen fra 75 procent til 65 procent, som regeringen gennemførte i 2010, koster branchen 927 millioner kroner årligt. Hver pladesmed/mekaniker genererer en årlig omsætning på cirka 800.000 kroner. Dermed bliver det samlede jobtab på værkstederne godt 1160 personer. Det vil sige, at der siden indgrebet trådte i kraft, er forsvundet cirka 2500 jobs fra værkstederne. Dertil skal der så også lægges de tabte jobs hos for eksempel reservedelsleverandører og lignende. D.A.F. vurderer derfor, at der alt i alt er tabt cirka 3000 jobs i autobranchen som følge af den sænkede grænse.

- Når sådan en lille ændring i totalskadegrænsen kan medføre et så stort jobtab, tør jeg slet ikke tænke på, hvor stor en gevinst det vil være for autobranchen, hvis grænsen helt blev afskaffet, fortsætter Jens Brendstrup.

Grænserne hæmmer miljøet

Totalskaden hæmmer ikke bare beskæftigelsen, også miljøet bliver ramt. Når en ny bil ruller ud fra fabrikken, er der blevet brugt CO2 svarende til cirka 150.000 kilometer til at producere bilen. Det betyder, at hvis en forholdsvis ny bil bliver erklæret totalskadet, er det et stort tab for miljøet. Hvis den totalskadede bil kun har kørt for eksempel 50.000 kilometer., og så den bliver erstattet af en ny bil, vil ejeren af denne bil alt i alt have udledt CO2 svarende til 350.000 kilometer, oplyser D.A.F.

Statens indtægter er lavere end ført antaget

Politikerne argumenterer for, at det handler om sikkerhed, når der bliver diskuteret totalskadegrænsen. Med den høje standard som autobranchen har, er det dog svært at se, hvordan en repareret bil skulle være mindre sikker, end før den blev skadet. Dermed er det eneste argument for at fastholde grænsen, at politikerne har brug for de ekstra millioner, som ordningen giver i registreringsafgift, mener D.A.F.

Foreningens beregninger viser dog, at statens indtægt er langt fra det niveau, som politikerne regner med. Da grænsen blev sænket i 2010, forventede finansministeriet et ekstra provenu på hele 120 millioner kroner årligt. Det er groft overvurderet af flere forskellige årsager, mener D.A.F. Blandt andet fordi en meget stor del af dem, som får udbetalt erstatning fra forsikringen, vil købe en brugt bil, som der jo ikke skal betales ny registreringsafgift af. Tidligere undersøgelser har vist, at kun 11 procent af de folk, der får skrottet deres bil, vælger at købe en fabriksny bil.

Med de lave priser på de små biler nu om dage, ligger denne andel formodentlig på omkring 15 procent. De resterende 85 procent vælger enten at købe en nyere brugt bil, eller at anvende offentlig transport i højere grad.

I og med at staten kun får ny registreringsafgift fra 15 procent af de ekstra totalskadede biler, betyder det at statens provenu ligger på cirka 20 millioner kroner årligt, anslår D.A.F.

- 20 millioner kroner er en marginal indtægt for staten. Når denne indtægt holdes op mod jobtabet og den skadelige effekt på miljøet, forstår jeg ikke, hvorfor politikerne ikke har grebet til handling endnu, udtaler Jens Brendstrup.

D.A.F. kræver politisk handling

Politikerne på Christiansborg er i øjeblikket ved at forhandle om finansloven for 2013. Gennem sit politiske netværk håber D.A.F. på at få overtalt politikerne om, at totalskadegrænsen er til skade for alle. Foreningen er dog klar over, at det er en næsten umulig opgave helt at få fjernet grænsen.

- Vi forventer ikke, at totalskadegrænsen bliver afskaffet fra den ene dag til den anden. Riget fattes penge, og regeringen har brug for alle de indtægter, de kan grave frem, siger Jens Brendstrup.

Målet for D.A.F. er derfor i første omgang at få sikkerhedsudstyr fratrukket bilens værdi, når den skal vurderes efter en skade. Det vil specielt løse et problem for de mange små biler. I disse biler udgør sikkerhedsudstyr en relativt høj procentdel af bilens samlede værdi. Som reglerne er nu, bliver værdien fratrukket cirka 5000 kroner for airbags, men den reelle værdi ligger tættere på 20.000 kroner.

I og med at finansministeriet kraftigt overvurderer indtægten fra totalskadegrænsen, er det også D.A.F.'s håb, at politikerne allerede til efteråret vil rulle ændringerne fra 2010 tilbage. Det vil medføre en marginal omkostning for staten, som vil komme tilbage gennem højere skatteindbetalinger, samt lavere udgifter til de færre arbejdsløse mekanikere og lignende.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078