23948sdkhjf

Ikke flere lavt hængende æbler

Stadig flere værksteder, der kæmper om en mindre arbejdsmængde, udfordrer de frie værksteders forening CAD - vi bringer her et uddrag af hovedbestyrelsens beretning fra repræsentantskabsmødet fredag den 28. september i Aarhus.
SELV OM DER VAR flere lyspunkter for økonomien i løbet af 2011, må det nu erkendes, at vendingen, både i den globale og danske økonomi, sker langsommere end tidligere forventet, og vi ser desværre nu en stigning i antallet af ledige, samt i antallet af konkurser. Ifølge regeringens prognoser vil denne stigning fortsætte året ud. På trods af udbetaling af SP-midler og diverse reformer beholder forbrugerne fortsat dankortet i lommen, og det betyder, at regeringens prognose viser, at en bedring i økonomien tidligst vil vise sig i løbet af 2013, hvor væksten vil stige, og det igen vil gå fremad med etablering af nye arbejdspladser. Når man som CAD-medlem lever af service, er autobranchen dybt afhængig af, hvordan den økonomiske situation udarter sig, og set med de briller på, ser det ikke for godt ud for tiden.

TALLENE FOR SOLGTE ENHEDER af nye biler er et vigtigt parameter for hele branchens værdikæde. Fødes værdikæden ikke med nye biler, vil det på et tidspunkt give nedgang i branchen. Det er derfor glædeligt, at nybilssalget, på trods af krisen, nærmest tordner af sted. I 2011 blev der indregistreret flest personbiler i Danmark nogensinde. Forbrugerne prioriterer, på trods af krisen, høj mobilitet, nem transport og store frihedsgrader. Også salget af varebiler er steget, ganske betragteligt med hele 51 procent i 2011 i forhold til året før, og en sådan stigning bør være en indikation på, at der hersker en vis optimisme i erhvervslivet på trods af mediernes dommedagsprofetier.

Årets flotte salgstal kan ikke umiddelbart ses på bilforhandlernes regnskaber. En analyse fra Motor-magasinet viser, at nybilsforhandlerne har begrænset fremgang, og enkelte er endog gået tilbage og har mistet markedsandele. Helt anderledes ser det, ifølge samme analyse ud, når der kigges på bilimportørernes økonomiske resultater, hvor det samlede nettoresultat er steget med 39 procent fra et, i forvejen, meget højt niveau. Med andre ord er det stadig en guldrandet forretning at importere biler, mere end det er at sælge dem, hvilket kan forekomme lidt besynderligt.

Opgjort ved årsskiftet udgjorde det totale antal køretøjer i Danmark - personbiler, autocampere og varebiler - op til 3500 kg 2.629.374 køretøjer, hvilket er en stigning på små 20.000 køretøjer.

OGSÅ PÅ OMRÅDET FOR brugte køretøjer er der gode nyheder at berette om. En statistik fra Bilbasen viser, at forbrugerne køber brugte biler som aldrig før. Fortsætter handlen på samme niveau året ud, som de første fem måneder, vil omsætningen af brugte køretøjer sætte rekord. Fra januar til og med maj i år skiftede over 1400 brugte biler ejer hver eneste dag, og det må også kunne mærkes blandt CAD-medlemmerne, når vi ved, at 54 procent af vore medlemmer sælger cirka 50.000 biler om året.

Det er også glædeligt for branchen, at det samlede antal køretøjer i Danmark stiger og stiger år for år. Et nærmere studie af tallene viser, at det især er børnefamilierne, der i stigende grad anskaffer sig bil nummer to. I de seneste fire år er antallet af bil nummer to hos børnefamilier steget med 37.000. Dertil kommer, at flere og flere arbejdstagere må pendle længere og længere for enten at få et job, eller for at beholde det nuværende job.

Konklusionen må være, at et vedvarende stigende antal biler på vejene absolut blæser i retningen af, at CAD-værkstederne også i fremtiden har adgang til et stort kundepotentiale.

PÅ TRODS AF AT der kører rigtig mange biler på vejene, er det lidt svært at få et entydigt billede af værkstedernes indtjeningsmæssige tilstand, eller med andre ord, hvor hårdt er værkstederne under CAD ramt af krisen? I CAD’s sekretariat høres der flere tilkendegivelser om, at ordrebøgerne i lange perioder af 2012 har været noget tynde, mens andre medlemmer melder om god omsætning på værkstedet.

En konjunkturanalyse, udarbejdet af Håndværksrådet, viser, at der fra slutningen af 2011 og til og med 2. kvartal i år har været tale om en tilbagegang på 16 procent, hvilket i øvrigt er i tråd med tilkendegivelser fra leverandører, der salgsmæssigt har oplevet en tilsvarende tilbagegang. Årsagerne er formentlig mange, for ud over en stadig mere indgribende økonomisk krise spiller det også ind, at der de seneste par år er solgt rigtig mange biler i den såkaldte mikrobil-klasse til under 100.000 kroner. Mange af disse biler erstatter ældre biler, der kommer mere frekvent på værkstederne end nye mikrobiler. Mikrobilerne er billigere at servicere, i hvert fald de første år, og kan eksempelvis ikke monteres med trækkrog - alt sammen noget, der får arbejdsmængden til at falde.

For at fremme salget har nyvognsforhandlerne nærmest opfundet deres egen skrotningsordning med de mange slagtilbud på indbytningsprisen for den såkaldte "gamle bil". Man skulle tro, at der er tale om en bevidst strategi fra importørerne og forhandlernes side, der går på at luse alle de lidt ældre biler ud af den danske bilpark.

DERNÆST MÅ DET OGSÅ konstateres, at der er blevet flere værksteder om buddet, om man så må sige. I de seneste år har mærkeforhandlerne i større grad skiftet fokus fra bilsalg til eftermarkedet, og det ses især på markedsførings-siden, hvor der for tiden bruges rigtig mange penge på at fortælle forbrugerne, at mærkeværkstederne er bedre, eller mindst lige så prisfornuftige, som de frie værksteder, især hvis bilen er 4-5 år gammel eller mere.

Dertil kommer at rigtig mange af de såkaldte dæk-kædeværksteder lige så stille, og lidt i det skjulte, er gået hen og blevet "full service værksteder" med alt inden for både mekanisk arbejde og karrosseri. Det klareste eksempel herpå er Super Dæk Service, der i starten kun beskæftigede sig med dæk, udstødninger og støddæmpere. Nu ses der kæmpe store værkstedkomplekser i alle de større danske provinsbyer.

GÅR MAN BAG OM tallene, vises den tendens, at nok er der flere biler på vejene, men de er nyere og kører ikke så mange kilometer grundet krisen i samfundet, stigende brændstofpriser, stigende ledighed med videre, og sammenholder man det med et større udbud af værksteder, ja, så vil det give et fald i arbejdsmængden på værkstederne. På skadesområdet ses der, formentlig på grund af milde vintre, at skadestallene de seneste to år er faldet med 15 procent - eller sagt med andre ord; i forhold til 2010 har branchen "mistet" cirka 30.000 skader, og det kan mærkes.

DER HERSKER DERFOR INGEN tvivl om, at der i fremtiden ikke vil være "lavt hængende æbler", men at der skal arbejdes hårdt, effektivt og målrettet for at kunne være med i konkurrencen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079