23948sdkhjf

En biløkonom skaber værdi i virksomheden

Vi kan kun anbefale branchens virksomheder at ansætte en biløkonomtrainee og dermed give de mange unge, der drømmer om en fremtid i branchen en mulighed for at gøre en forskel. Det er god investering for virksomheden i såvel dårlige som gode tider, lyder opfordringen i denne kronik.
Efter nogle hårde år i autobranchen er markedet igen på vej i den rigtige retning. Bilsalget er stigende og eftermarkedet følger fornuftigt med. Det øger samtidig branchens behov for at ansætte ny arbejdskraft, der kan være med til at udvikle virksomheden og ruste den til fremtiden. Et rigtig godt bud på en sådan profil er en biløkonomtrainee, og udgifterne er minimale i forhold til virksomhedens udbytte. Læs her, hvorfor det både på kort og lang sigt er en god forretning at tage en biløkonomtrainee ombord i din virksomhed.

Hvordan forløber uddannelsen, og hvad er virksomhedens udgifter?

Biløkonomuddannelsen tager 2,5 år og er en vekseluddannelse mellem teori og praksis. I de første to år går den studerende på markedsføringsøkonomuddannelsen i Århus eller Lyngby og modtager i denne periode SU.

I skoleperioden skal virksomheden betale et årligt beløb til uddannelsen på 12.000 kroner plus betaling af bøger, svarende til cirka 5000 kroner per år. Den studerende arbejder i løbet af de to år i uddannelsesvirksomheden 1-2 dage om ugen (mandagen er arbejdsdag plus eventuelt weekendvagter).

Det sidste halve år af uddannelsen arbejder den studerende fuld tid i virksomheden og udfylder her et egentligt job. Aflønningen i det halve år aftales individuelt mellem parterne.

Hvilke opgaver kan en biløkonom løse i virksomheden?

En biløkonomtraineee kan med sin teoretiske ballast i bagagen løse en lang række opgaver i branchens virksomheder. Igennem årene har både forhandlere, importører, finansieringsselskaber og andre haft glæde af at få tilført ny viden og engageret arbejdskraft i form af en biløkonomtrainee. Der er faktisk ingen grænser for, hvilke opgaver den studerende kan varetage for virksomheden i løbet af uddannelsen.

En stor del arbejder med salg, men det er også en rigtig god ide at lade den studerende arbejde med ad hoc opgaver som for eksempel analyser, statistikker, eftermarkedet, kvalitetsstyring og markedsføring. Herved får virksomheden uddannet en alsidig medarbejder, der kan varetage flere funktioner i hele organisationen. Og den fleksibilitet bør virksomheden udnytte. I løbet af uddannelsen udarbejder den studerende også forskellige rapporter, som kan målrettes aktuelle behov eller relevante problemstillinger i virksomheden.

- De studerende hos os har for eksempel arbejdet med analyse af investering i en vaskehal, omkostnings- og indtjeningsanalyse over salget af brugte biler og servicekontrakter på lastbiler. Og det har vi haft meget gavn af. I løbet af det sidste halve år udarbejdes en afsluttende opgave, en form for "svendestykke", og her bliver der virkelig gået i dybden. Hos Autohuset Vestergaard har vi fået belyst så forskellige problemstillinger som import af brugte biler, kundetilfredshed og serviceplanlægning for lastbiler, fortæller Hans Vestergaard.

Et stærkt netværk

De studerende får under uddannelsen rig mulighed for at etablere et værdifuldt netværk i branchen både i Danmark og udlandet. Det er et netværk, der kan være til stor gavn for virksomhedens udvikling og indtjening.

I løbet af uddannelsen bliver der arrangeret studieture både inden for og uden for landets grænser. Der afholdes tema- og undervisningsdage hos blandt andet Bilbranchen og andre af uddannelsens samarbejdspartnere, hvor de studerende får mulighed for at møde branchens aktører og et indblik i, hvad der rører sig i branchen. De studerende har i løbet af uddannelsen også mulighed for at arbejde et par måneder i en autovirksomhed i udlandet.

- Hos Autohuset Vestergaard har vi på lastbilsiden haft studerende så forskellige steder som hos Volvo Trucks i Australien og Bruckner Truck i Texas, USA. Inden for personbilsområdet har vi haft studerende hos både tyske, engelske og amerikanske forhandlere. Vi har haft stor glæde af udlandsopholdene. De studerende er kommet hjem med god inspiration til, hvordan vi kan gøre tingene på en anden og måske bedre måde, siger Hans Vestergaard.

Har brug for kompetencer

I gennem årene har branchens virksomheder uddannet og udviklet dygtige, "køreklare" medarbejdere ved en relativt lille investering. Samtidig har branchen fået medarbejdere, der brænder for branchen og for virksomheden. Mange virksomheder har også rekrutteret en stor del af deres ledere fra biløkonomerne.

Bilbranchen vil i tæt samarbejde med skolerne i Århus og Lyngby fortsat udvikle uddannelsen, så den hele tiden matcher virksomhedernes behov for kompetencer. Vi vil blandt andet satse mere på ledelse og udvikling af den enkelte studerendes potentiale til gavn for både den studerende og virksomheden. Vi kan kun anbefale branchens virksomheder at ansætte en biløkonomtrainee og dermed give de mange unge, der drømmer om en fremtid i branchen en mulighed for at gøre en forskel. Det er en god investering for virksomheden i såvel dårlige som gode tider.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078