23948sdkhjf

Den fine vogn i sølv og lak

En rustvogn er ikke længere kun sort. Hos Nilssons Special Vehicles bestemmer kunderne suverænt, men de må meget gerne vælge lakfarver, som findes i Volvos farvekatalog.
Poul Dissing sang engang om drengen, der så skrækkelig ønskede sig en pruh-hest, men først fik den, da "den fine vogn i sølv og lak" kørte med hans mor.

Sådan var det og har været i lang tid. En rustvogn var sort og helst skinnende sort.

Det er stadig den foretrukne farve, men sølv, grå, blå og sandelig også en rustbrun har de leveret fra Nilssons Special Vehicles i Laholm i Sverige.

- Det var pudsigt med den rustbrune, fortæller Per Dahlström, adm. direktør hos Nilssons Special Vehicles.

- Vi synes nok, at det var en sjældenhed indenfor farver til rustvogne, men kunden får den farve han ønsker. Dog helst fra Volvos farvekatalog.

- Mens vi havde den stående, kom en anden kunde og blev så glad for netop den kulør, at han ville have sin mage til.

Når man hos Nilssons Special Vehicles foretrækker rustvogne i farver fra Volvos katalog skyldes det, at det er Volvo V70, der er grundbilen i den serieproduktion, som firmaet opbygger til såvel rustvogne og ambulancer og forlængede modeller. Limousinerne opbygges på en V80 model, som dog har et passende slægtskab med V70.

- Vi har et tæt samarbejde med Volvo ikke bare om lak, men også på den tekniske side, fortæller Per Dahlström.

Kan man fortsætte med grundbilens originalfarve kan man slippe for at afpasse interiøret.

- I Danmark er det sjællandske bedemænd, der "tør" mest rent farvemæssigt, fortæller Benny Nielsen. Daglig leder af Pedersen & Nielsen Automobiler i Fjerritslev, der står for Nilssons Special Vehicles salg i Danmark.

Men det var dog ikke en sjællænder, der købte de rustfarvede modeller.

Det er også et krav til lakken på en rustvogn, at den kan tåle mange vask. Den skal – uanset farven – skinne og være helt rent, når den skal bruges.

Samme model i fem år

Nilssons Special Vehicles har sat opbygningen i system, så der er et vist samlebåndspræg over produktionen.

- Lige nu bygger vi på Volvo V70-modellen og det vil vi gerne fortsætte med i omkring fem år, forklarer Per Dahlström.

Det tager tid og koster meget at udvikle værktøjer og procedurer til produktionen, så selvom hver bil er unik, så er der tale om en vis serieproduktion.

Der er også eu-regler, som en ombygget bil skal overholde, og det gør bilerne fra Nilssons Special Vehicles, men det fritager ikke lysten hos SKAT i Danmark for at ville godkende hver enkelt importeret bil.

Levetiden på en opbygget bil er omkring 15 år og hænger sammen med Volvos udvikling af nye generationer af modeller, så man kan sikre, at der eksisterer reservedele i hele bilens levetid.

En opbygget ambulance er 3,5 til 4 gange så meget værd, som den oprindelige bil. En rustvogn er 2,5 gange så meget værd. I Danmark er der ikke afgift på rustvogne, men de har alligevel dispensation til at køre på hvide nummerplader.

Nilssons Special Vehicles har fået certifikat til sikkerhedsklassificering, men ønsker kunden en skudsikker bil sender opgaven dog ud i byen til "armering".

Motor-magasinet nr. 12 udkommer 28. marts 2011 har en længere artikel om Nilsson Special Vehicles.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085