23948sdkhjf

Miljøvismand overser elbiler

Vismandsrapport fokuserer på støjsvage dæk som middel mod trafikstøj.
Energibranchen undrer sig over, at elbiler ikke skattes højt i den årlige miljøøkonomiske rapport fra vismændene, som har kastet sig over trafikstøj.

Vismændene fokuserer på støjsvage dæk.

- Vismandsrapporten overser, at netop ved de mest støjbelastede boliger kører biler med en relativ lavere hastighed. Her i den største støjforurening vejer motorstøj tungt blandt andet fra acceleration, hvor elbilerne er 40 procent mindre støjende.

- Det går de let henover, siger cheføkonom Frans Clemmesen, Dansk Energi, som også huser Dansk Elbil Alliance.

Rapporten nævner dog i forbifarten, at eldrevne biler – især de store køretøjer - bidrager mest til støjdæmpning i langsom bykørsel.

- Det er ellers her, at elbilen har sin styrke, siger Frans Clemmesen.

Ifølge de økonomiske vismænd er motorstøjen op til 10 dB lavere ved hastigheder under 30 km/timen.

Men ved 35 km/t er støjen fra dækkene dominerende for benzindrevne biler, det vil sige dækfriktion overdøver motorlarm.

Dæk og lavere fart

Støjsvage dæk kan nedbringe støjniveauet med 5-10 decibel afhængig af dæktype, anfører vismændene.

En afgiftsrabat på støjsvage dæk ligger dog ikke lige for, da der skal tages mange andre hensyn ved udformningen af dæk. EU’s standarder vil sænke støjniveauet med én decibel i 2020 ved at fjerne de mest støjende dæk, lyder vurderingen.

Et andet lydbart virkemiddel er lavere hastighed. En nedsættelse af farten med 10 km/timen kan reducere støjen med 0,9-1,5 dB alt efter trafikmængde.

Trafikken fredes

Derimod kan det ikke betale sig at mindske trafikmængden.

En halvering af trafikmængden ville reducere støjmængden med tre decibel. Det vil være så omkostningsfyldt for samfundet, at alt andet såsom støjvolde, støjsvag asfalt og vinduesisolering er billigere, mener miljøvismand Eirik Schrøder Amundsen (han er den fjerde i Det økonomiske Råds formandskab).

De samlede omkostninger ved vejstøj sættes til 2,1 milliarder kroner om året. De fordeler sig med 600 millioner kroner til helbredsomkostninger og 1,5 milliarder kroner til gener ved støj over 55 dB. Prisen for støj er blandt andet seks procent flere tilfælde af forhøjet blodtryk og én procent flere åreforkalkninger i hjertet samt 120 for tidligt døde.

Gevinsten er 1,8 milliarder kroner ved at reducere støjen til 58 decibel. Gevinsten er 400 millioner ved at acceptere 68 dB som maksimum. Endelig vil én decibel mindre støj give en gevinst på 300 millioner kroner.

3 dB er halv motorvejsstøj

Til sammenligning passerer støjniveauet 70 dB med knap 15.000 biler i døgnet, mens den er omkring 73 dB ved 30.000 biler.

Støjskalaen er logaritmisk, hvor en stigning på 10 dB er en tidobling. 3 dB svarer til en halvering/fordobling. Imidlertid skal dæmpningen være 6-10 dB, før de fleste mennesker opfatter det som en halvering, hvilket ligger til grund for blandt andet Miljøstyrelsens angivelser.

- Det ville kræve en meget stor ændring i den samlede trafikmængde at sænke støjniveauet bare en smule, når den samlede trafikmængde er stor. Eksempelvis vil en reduktion på 10 procent af trafikmængden give en reduktion af trafikstøj på blot 0,5 dB, hvilket er mindre end det menneskelige øre kan opfatte, konstaterer miljøvismand Eirik Schrøder Amundsen i rapporten.

Han udelukker dog ikke, at det kan være fornuftigt at begrænse trafikken af andre årsager.

De berørte boligejere selv skal bidrage til en del af udgifterne ved støjisolering, fordi beboeren får en gevinst, og boligen stiger i værdi, mener vismændene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062