23948sdkhjf

Vognmalerne er fortsat i forsikringsselskabernes jerngreb

Pierre Legarth kritiserer manglende regulering af laktimepriser gennem tre år, mens omkostningerne løbende er vokset. Efterslæbet er i dag på mindst 12 procent.
Danske autolakerere leverer et både bedre og hurtigere arbejde end mange andre steder i Europa, men vognmalerne får langt fra den rette pris for arbejdet, fordi forsikringsselskaberne til stadighed holder autolakererne i et økonomisk jerngreb.

Det mener landets klart største autolakerer, Pierre Legarth, som står bag pierre.dk Autolakering A/S med en snes afdelinger og over 300 medarbejdere.

Hans firma, som i dag sidder på en betragtelig del af det danske marked for autolakering, havde ellers i foråret 2008 fundet en fornuftig løsning med blandt andre landets største forsikringsselskab, Tryg, hvilket resulterede i en timepris på 445 kroner. Men siden er der stort set intet sket. En aftalt regulering i 2009 til 480 kroner blev sat ud af kraft med henvisning til den pludselige finanskrise, og med udsigt til endnu en manglende regulering af priserne her i 2011 tager Pierre Legarth nu bladet fra munden:

- Vi vil simpelthen behandles med respekt. Jeg har selv respekt for godt købmandskab, men at undlade eller begrænse årlige laktimeprisreguleringer, herunder ofte dikterede nul-løsninger eller maksimale stigninger på 10 kroner, er ganske enkelt under lavmålet, udtaler en indigneret Pierre Legarth, som blandt andet har meldt klart ud i et brev til Tryg Forsikring.

- Vores kunder forventer at modtage topkvalitet, og det ønsker vi absolut ikke at gå på kompromis med. Men desværre kan vi konstatere, at den urimelige laktimeprisudvikling medfører, at det er umuligt at opretholde købekraften i Danmark, hvilket med garanti vil føre til genveje og dermed risiko for discount lakkvalitet i hele branchen, advarer Pierre Legarth.

Skruer på materiale-index

- Det er positivt, at Tryg hvert eneste år har foretaget årlige timeprisreguleringer på mekanisk-pladeværkstedstimepriserne på 2,5 til 3,5 procent, men hvorfor undlader Tryg ved samme lejlighed at regulere laktimepriserne efter samme satser? Udviklingen og den store timepris forskel på værkstedstimepriserne og laktimepriserne tilkendegiver, at man rent faktisk er i tvivl om, at vi malere betragtes som inkompetente aktører, tilføjer Pierre Legarth, som mener, at laktimeprisen i 2011 burde være på mindst 472 kroner.

Han peger samtidig på, at antallet af autoskader steg med otte procent i 2010.

Pierre Legarth er mere tilfreds med reguleringerne hos selskaber som Codan, GF, If, Trafik og Taksator-Ringen, mens han også er kritisk over for Topdanmarks håndtering af det såkaldt materiale-index, hvor Pierre Legarth anslår, at malerne taber 200-250 kroner per skade, når materialeprisen hele tiden presses ned.

Efterslæb på 12 procent

Pierre Legarths skarpe udfald understøttes fuldt ud af FAI’s oversigt over udviklingen i forsikringsselskabernes laktimepriser, som offentliggøres i næste nummer af foreningens blad, Ekstra Sprøjten.

Motor-magasinet har fået lov at smugkigge, og her viser de rå tal, at autolakererierne i dag har et efterslæb på mindst næsten 12 procent.

FAI har siden 1997 – da den nye konkurrencelov afløste FAI’s gamle målprisliste – opgjort et gennemsnit af den faktisk betalte timepris, og den har i både 2008, 2009 og 2010 ligget fast på 445 kroner.

Derimod er omkostningerne hvert år, kalkuleret af Håndværksrådet, steget med typisk 2-4 procent.

Den omkostningsbaserede timepris er således i 2008 opgjort til 476 kroner, 2009 til 488 kroner og 2010 til 497 kroner. Og dermed var der sidste år et efterslæb på 11,7 procent, oplyser FAI-direktør Michael Nørregård.

Timeprisen – både den omkostningsbaserede og den faktiske – begyndte med 330 kroner tilbage i 1997, men burde rettelig have været sat til 360 kroner dengang, tilføjer han.

FAI-formand bakker op

FAI-formand Lasse Jæger Jensen, Lakspecialisten/Lakexperten i Århus, er enig med kritikken fra Pierre Legarth:

- Jeg kan sagtens bakke op om kritikken. Siden den sidste aftale i 2008 om en laktimepris på 445 kroner, har udviklingen stort set været nulstillet, kun i enkelte tilfælde har der været en justering på maksimalt 10 kroner. Og det er bestemt ikke tilfredsstillende. Man dikterer en pris, og autolakererne bliver ikke hørt. Vi har tommelskruerne på, mener Lasse Jæger Jensen, som opfordrer til en bedre dialog mellem forsikringsselskaberne og autolakererne.

- Vi har en ganske udmærket dialog med selskaberne om administrationen af systemet, men når det handler om justering af laktimeprisen og index, så hopper kæden af. Her er der tale om et diktat oppefra, som ikke er til diskussion. Vi er udsat for et stort tryk. Man kan jo holde malerne så længe under vandet, at værkstederne dør eller et langt mere aggressivt marked opstår, advarer FAI-formanden.

Han vender sig ligeledes skarpt imod visse selskabers nedsættelse af materiale-index samtidig med, at timeprisen måske sættes op.

- Det er dybt unfair, mener Lasse Jæger Jensen og tilføjer:

- Her har jeg vedrørende Topdanmark fået mange henvendelser fra medlemmer, som føler sig dårligt behandlet via et diktat oppefra.

Også Codan langer han ud efter.

- I visse sammenhænge er tiden til af-og påmontering for optimal farvetilpasning indeholdt i lak-indexet, og det er helt grotesk. Det er at blande tingene sammen, og vi har påpeget det, siger Lasse Jæger Jensen.

- Det er bestemt ikke blevet nemmere at have med forsikringsselskaberne at gøre de seneste år – men en fortsat dialog er meget vigtig, understreger han.

Kort Tryg-kommentar

Det er kun lykkedes Motor-magasinet at få følgende kommentar fra Tryg:

- Som stort forsikringsselskab og dermed stor indkøber har vi pligt til over for vores kunder altid at købe ind til de bedst mulige priser. Vi er løbende i dialog med autobranchen, hvor autolakererne traditionelt fungerer som underleverandører til bilforhandlere og værksteder, der er vores primære samarbejdspartnere, udtaler skadedirektør Jesper Mortensen.

Læs mere i Motor-magasinet på mandag den 7. februar
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109