23948sdkhjf

Danskerne leaser flere privatbiler

Bilfirmaerne har for tiden travlt med at tilbyde privatleasing, som nu udgør 15 procent af de nye biler i Danmark.
For tiden falder bilmærkerne nærmest over hinanden for at tilbyde leasing til private, og det er åbenbart noget, der giver pote:

- De tørre tal for privatleasing er lige nu cirka 4000 per kvartal, altså 16.000 biler for 2010, siger Preben Kjær, adm. direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening, ifølge Politiken.

Det svarer til en markedsandel på omkring 15 procent. Nye regler for registreringsafgift har siden 1. januar 2009 givet gunstigere leasingrater, og derfor er andelen af privatleasing fordoblet på lidt over et år.

Dertil kommer de firmaleasede biler, som står for en noget større del af markedet, nemlig 30.000 biler, som ventes at svare til en fjerdedel af det forventede totalsalg af nye biler i Danmark i 2010.

Succes hos Fiat

Der er stor forskel på, hvor meget de enkelte bilmærker får ud af leasingmarkedet. Fiat melder dog om stor succes med leasing af 500-modellen. Det har banket salgstallene pænt i vejret:

- 50-60 procent af de biler, vi leverer, er leasede. Der er ikke noget entydigt billede af kundernes alder - de er både unge og lidt oppe i årene, siger pressechef Steffen Holm, Fiat Danmark, til Politiken.

Et bilmærke, der sidste år bragede igennem på leasingfronten, var Honda. En Accord til over 300.000 kroner kunne leases med en månedlig ydelse på kun 2000 kroner. Det kunne lade sig gøre, fordi Honda i Danmark opsporede lagre af usolgte biler på andre markeder og købe dem billigt. Den slags lagre af usolgte biler rundt om i Europa er det blevet sværere at finde, og lige nu har Honda ingen tilbud om privatleasing:

- Men vi kommer igen og vil sikkert også tilbyde andre modeller end lige Accord. Men man skal indstille sig på, at priserne bliver på et noget andet niveau. Der er heller ingen logik i, at privatleasing skal være billigere end at eje, for man får jo nogle fordele i form af øget tryghed ved gensalg af bilen, siger Michael Lund, pressechef hos Honda Danmark.

Renault er et andet mærke, der satser hårdt på privatleasing. Dog kun med en enkelt model, nemlig den lille Clio. Her kan leasingkunden nøjes med engangsydelse på 5900 kroner, hvortil dog kommer et administrationsgebyr på cirka 3000 kroner.

- Det betyder, at vi har fået fat i mange unge bilkøbere. De ser det på den måde, at de jo kun betaler det samme som for en fladskærm, siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark, til avisen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074