23948sdkhjf

FDM fører principsag om bilers alder

Bilkøbere fik kun delvist medhold i sag om brugt bils alder. Forhandlere har ikke pligt til at give reel info. D.A.F. er delvist tilfreds.
Landets øverste domstol skal nu afgøre, om bilforhandlere skal tvinges til at fortælle, hvor gammel en bil faktisk er. De to landsretter i København og Viborg har i nye domme slået fast, at forhandlere stadig godt må lade være med at oplyse en brugt bils produktionsår. Det er i orden at gå ud fra det år, hvor bilen er indregistreret, oplyser Ritzau.

Men bilejernes interesseorganisation, FDM, anker nu den ene af de to sager til Højesteret.

FDM er ikke tilfreds med, at en forhandler i Helsingør kunne slippe af sted med at betegne en BMW som årgang 2007, selv om den var blevet fremstillet i 2005.

Østre Landsret siger, at forhandlere ikke har pligt til at fortælle om produktionsdatoen - og det er almindelig kutyme at bruge tidspunktet for første indregistrering.

I sagen om BMW'en er forhandleren dog alligevel dømt til at betale 10.000 kroner til køberne.

Det skyldes, at køberne ikke fik besked om, at bilen ikke var udstyret med dieselpartikelfilter. Den oplysning burde forhandleren trods alt ikke have gemt af vejen. Manglen var så væsentlig, at den forringede bilens værdi.

De 10.000 kroner dækker dog ikke den virkelige udgift ved montering af et partikelfilter. Det koster mellem 15.000 og 20.000 kroner.

I FDM siger juridisk chef Per Alkestrup, at problemet med de hengemte biler er voksende på grund af finanskrisen. Bilfabrikkerne har produceret løs, selv om antallet af købere faldt.

Derfor køber en del mennesker biler, der er ældre end den årgang, som de betegnes som.

- Købeloven er ændret, og vi mener, at det forpligter forhandlerne til at give relevante oplysninger, siger Per Alkestrup.

OK i Honda-sag

I sagen fra Vestre Landsret tabte køberen af en Honda i sagen mod en forhandler i trekantområdet. Den blev solgt som årgang 2000, men var faktisk fremstillet i 1998. Dette var dog i orden, siger landsdommerne, fordi indregistreringen først skete i 2000.

D.A.F. delvist tilfreds

I en kommentar til dommene erklærer Danmarks Automobilforhandler Forening, D.A.F., sig tilfreds med, at Landsretten anerkender branchekutymen, der ikke giver generel pligt til at oplyse en bils produktionsår.

Men D.A.F. indskærper sine bilforhandler-medlemmer, at ved salg af brugte biler skal forhandlerne fremover være opmærksom på, at der kan foreligge en mangel efter købeloven, hvis en brugt bil er produceret et eller flere år før, den er registreret første gang og derfor ikke er født med udstyr, som senere producerede modeller leveres med som standard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078