- Konkurrencen på eftermarkedet skærpes, og mange værksteder vil derfor gå deres servicetilbud, priser og omkostninger efter. Som inspiration til deres overvejelser omkring serviceprocesserne har vi udarbejdet plakaten "13 rigtige - den gode bilservice". Selv om det meste er "kendt stof", og der ikke findes en facitliste for god bilservice, håber vi, at værkstederne vil se på det, de gør i det daglige på hvert af de 13 punkter, og hvor optimalt det er for deres kunder. Erfaringsmæssigt giver det anledning til æn-dring/forbedring på mindst ét af punkterne, siger Kristian Eldam, centerchef for Automobilteknik på Teknologisk Institut.
Den anden plakat handler om afbalancering.
- Selv om afbalancering er noget, kunden kan mærke, er dækarbejde og afbalance-ring, paradoksalt nok, ofte et nedprioriteret område. Afbalanceringsplakaten giver go-de råd og oplysninger omkring afbalancering af hjul samt anskaffelse og brug af ap-paraterne, tilføjer han.
TI er netop nu ved at sende de to plakater til 2000 værksteder, tilsluttet værkstedskontrol.
Teknologisk Institut har tidligere udgivet følgende plakater:
Kontrol og udskiftning af bremsevæske på personbiler
Sådan sikrer de bedste værksteder kvaliteten
Lygtejustering
Tid til rustbeskyttelse
Dæk
Alle plakater kan frit downloades fra
http://automobilteknik.teknologisk.dk