23948sdkhjf

Færre tunge løft til dækmontører

Nye rutiner og smarte opfindelser er resultatet af et arbejdsmiljøprojekt, som dækvirksomheden Euromaster har gennemført sammen med Center for Arbejdsliv på Teknologisk Institut.
Det er hårdt arbejde, at være dækmontør. Et almindeligt hjul vejer 10-12 kilo, men når hjulene skal løftes op til 64 gange i timen, så bliver det til rigtig mange kilo, og det er ofte i belastende arbejdsstillinger. Derfor har Euromaster i samarbejde med Center for Arbejdsliv lavet et projekt med fokus på at få minimeret antallet og varigheden af løftene på arbejdspladsen.

- Det er en branche med et meget hårdt fysisk arbejdsmiljø. Det er især to gange om året, når der skal skiftes til og fra vinterdæk, at Euromasters montører har travlt - og der har de rigtig travlt. Og i de perioder, har medarbejderne mere fokus på at gøre arbejdet hurtigt end at passe på sig selv, men hvis de skal undgå at blive nedslidte, når de bliver 40 eller 50 år, så skal de have ændret nogle arbejdsrutiner, siger projektleder Nomi Skovgaard fra Center for Arbejdsliv på Teknologisk Institut.

I projektet var der blandt andet fokus på at få gjort arbejdet med at montere hjulene mindre belastende. Derfor blev der udviklet en monteringsvogn, med en plade, der kan køres ind under bilens hjul, når bilen er hævet på en lift. Herefter kan hjulet skrues af og let tippes ned på pladen, der derefter sænkes en smule, så det kan komme ind under det næste hjul og så fremdeles. På den måde kan montørerne skifte bilens hjul uden at løfte et eneste hjul på noget tidspunkt.

Færre løft

På monteringslinjen, skal hvert hjul flyttes mellem en række forskellige maskiner, der blandt andet hjælper montørerne med at tage dækket af fælgen og få det afbalanceret. Disse flyt fra maskine til maskine koster montørerne en masse små løft, men det kan rent faktisk gøres uden at montørerne løfter hjulet overhovedet. Mellem maskinerne findes der nemlig rulleborde, bærearme og andre redskaber, der fritager montørerne fra løft, men det er ikke altid, at montørerne husker at bruge disse redskaber. Projektets store fokus på det fysiske arbejdsmiljø har dog fået mange medarbejdere til at huske at bruge de redskaber, der findes, så de skåner deres kroppe mest muligt.

- Der har i projektet både været fokus på at udvikle nyt udstyr, som kan aflaste medarbejderne, og på at ændre medarbejdernes vaner. For ofte tager det lidt længere tid at montere et hjul, hvis man skal passe på sin krop, men det er nødvendigt, hvis medarbejderne skal undgå at blive nedslidte, siger projektleder Nomi Skovgaard.

Tydelig forskel

Seks afdelinger i Euromaster blev i projektet udvalgt som forsøgscentre og var dermed med til at udvikle det udstyr, der skal aflaste alle medarbejdere i virksomheden. Arbejdsmiljøkonsulenterne fra Center for Arbejdsliv besøgte forsøgscentrene og fulgte montørerne i deres daglige arbejde, så de kunne se, i hvilke situationer, de hårde og tunge løft er.

En af de montører, der har været med i projektet er Tino Jensen fra Euromasters center i Ringsted.

- Det har været spændende. Det er rart, at medarbejderne bliver spurgt. Det er os, der går på gulvet, så det er os, der ved, hvor vi løfter meget. Jeg kan tydeligt mærke forskel efter vi har fået de nye maskiner og arbejdsgange ind på centret. Selvfølgelig er jeg stadig træt efter arbejde, men jeg har slet ikke så ondt mere, som jeg havde før, siger montør Tino Jensen.

E-læring

I forbindelse med projektet udviklede konsulenter fra Center for Arbejdsliv et E-læringsprogram med en række små film, der præsenterer de nye redskaber og giver gode råd til, hvordan medarbejderne kan skåne deres kroppe. På den måde håber projektets ledelse, at medarbejderne bedre husker på deres arbejdsmiljø, og nye medarbejdere kan bruge E-læringsværktøjet, når de starter i virksomheden.

Projektet blev afsluttet med en stor konference for samtlige medarbejdere i Euromaster, så erfaringerne fra de seks testcentre kunne blive spredt ud til hele virksomheden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156