23948sdkhjf

Skatten ligger godt i jorden

Danmarks første yderst avancerede rullefelt, der kun har sin mage fem steder i Europa, og som byder på helt nye muligheder og indtægter, blev indviet på AutoTeknisk Center i Viborg.
- Alle millionerne af kroner er gravet ned i et hul i jorden. Men vi har fået et fantastisk fremtidssikret stykke værktøj til både lærlinge- og efteruddannelsen, sagde direktør for Mercantec / AutoTeknisk Center Kirsten Holmgaard, da hun forleden indviede Viborg-skolens nye test- og undervisningsanlæg. Det er på 470 kvadratmeter og har kostet 6,5 millioner kroner at opføre og indrette.

Axel Ketner A/S har leveret det superavancerede rullefelt fra tyske Maha, der ikke har sin mage i Danmark, og kun findes fem steder i Europa. Det kan måle på biler med op til 1100 hestekræfter og hastigheder på 300 kilometer i timen. Nedermann har leveret udsugningen til lokalerne, hvor teoretisk og praktisk undervisning bliver integreret på en helt ny måde.

Rullefeltet måler på alle bilens fire hjul, såvel to- som firehjulstrækkere, idet bilerne kan trække rullefeltet eller omvendt, og dermed kan simulere en kørt vejsituation, hvilket bliver stadig mere nødvendigt på grund af flere og flere elektroniske følere i alle bilens hjul. Hjulene kører på hver én rulle i stedet for to, hvilket er unikt og giver en mere præcis måling ved mindre belastning. Derfor er fast opspænding af testbiler med remme nødvendig.

Rullefeltet har desuden femgas-måling for også kvælstofilter, de såkaldte NOx’er, der udledes af både dieselbiler og benzinbiler med tændingsfejl. Denne femte målemulighed bruges i USA, men endnu ikke i Europa, og kan afsløre problemer på eksempelvis det ofte fejlende EGR-ventilsystem.

Rullefeltet klarer at blæse 25.000 kubikmeter luft i timen, hvilket er rigeligt til at holde selv en hidsig motorsportsbombe af en bil kold.

Trækker nye kunder

- Vi har da allerede fået henvendelser fra motorsportsverdenen om arbejds- og undervisningsopgaver. Vi kan hjælpe med alskens problembiler og regner bestemt med at trække nye kunder til, siger uddannelseschef Kurt Lindholm. Han tilføjer, at Mahas software er fuldt kompatibelt med andre systemer, og at anlægget afspejler det ypperste af automobilteknologien.

AutoTeknisk Center kører i dag undervisning for bilimportørerne Renault, Nissan, Volvo, Audi VW og Seat. Samt værkstedskæderne Mekonomen, Automester, Bosch Danmark samt FDM.

I sin indvielsestale lovede Kurt Lindholm at fylde de nye rammer optimalt for at udnytte den nye teknologiske loftshøjde til at imødekomme den øgede kompleksitet i nutidens biler, ikke mindst hvad angår el- og hybridbiler. Samfundet har brug for højt specialiserede fagfolk, også på bilsiden, lød ordene på gulvet foran en avanceret VW Phaeton med elektromotor, der har kørt ved COP 15 klimatopmødet i København.

Vigtigt hestehoved

Ved indvielsen talte også Venstres trafikordfører, den lokale Viborg-MF’er Kristian Pihl Lorentzen, der efter eget udsagn elsker biler.

- Bilen er et stort gode for samfundet, der giver os lykke og frihed. I her hos Mercantec er, med dette slagkraftige anlæg, med til at skabe fremtiden og sikre velfærden ved at være et hestehoved foran andre, og det har stor bevågenhed på Christiansborg, da vi skal leve af erhvervslivet, og da det er vigtigt for regeringen, at el- og brint-drift spiller en større rolle i grønnere transport.

AutoTeknisk Center er fra at beskæftige 11 medarbejdere i 2002 vokset til nu 30 på 1400 kvadratmeter mere – og tæller i øvrigt dobbelt så mange pc’er i forhold til biler.

TI begejstret for samarbejdsmuligheder

Selv om Teknologisk Institut er kendt for at være bestykket med alskens raffinementer inden for teknologi til forskning, udtrykte to repræsentanter fra TI begejstring over indvielsen af AutoTeknologisk Centers nye og avancerede rullefelt.

TI råder selv over to felter. Et til lastbiler med et 500 kW dynameter-basere rullefelt til kontinuerlig belastning samt et til personbiler med fast svingmasse til at simulere vindmodstand og rullemodstand til EU-cyclus.

- Men her i Viborg er det hele, så vi ved et samarbejde kan udføre transient test med vekslende hastigheder som på almindelig vej, kombineret med et fuel-flowmeter der kan måle ultrapræcist hvad angår partikler via laser, sagde civilingeniør hos TI med speciale i forbrændingsmotorer, Kim Winther. Han havde følgeskab af sin kollega Henrik Tarp, sektionsleder for afdelingen Vedvarende Energi og Transport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094