2009 blev et hårdt år for samtlige af verdens producenter af lastbiler. Daimler Trucks var ingen undtagelse. Med et samlet salg på 259.328 lastbiler på verdensplan i 2009 var der tale om et fald på 45 procent i forhold til 2008.
Omsætningen faldt dog ikke tilsvarende takket være en mere stabil forretning på eftermarkedet. Den endte på 18,36 milliarder euro for året og faldt dermed 36 procent i forhold til 2008. Samtidig var Daimler Trucks i stand til at fastholde og endda øge sin markedsandel på visse nøgle-markeder.
Daimler Trucks er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland. Daimler Trucks er repræsenteret af Mercedes-Benz i Europa og Brasilien, Freightliner og Western Star i Nord- og Sydamerika samt Mitsubishi Fuso i Asien. Daimler er førende producent af premiumbiler og den største producent af lastbiler på verdensplan.
Én milliard euro om året til forskningTrods den globale økonomiske afmatning har Daimler koncernen ikke skåret i budgetterne til forskning og udvikling af nye, miljørigtige teknologier. 2009 stod ellers primært på effektiviseringer og omkostningsreduktioner under den internationale fællebetegnelse Global Excellence Program, men det ambitiøse niveau for investeringer i forskning og udvikling blev fasthold på én milliard euro svarende til niveauet i 2008, oplyser en pressemeddelelse.
- Det er et afgørende element i Daimler-koncernens forretnings- og vækststrategi, at vi er helt i front, når det gælder produktudvikling og forskning i nye miljø- og klimavenlige teknologier. Som den største spiller på markedet er det vores forpligtelse, men også vores unikke styrke, at vi er first-movers inden for teknologiudvikling, siger salgschef for vare- og lastbiler i Mercedes-Benz Danmark, Christian Devantier.
I Danmark har man heller ikke været upåvirket af krisen. Der blev her i landet indregistreret i alt 439 Mercedes-Benz lastbiler mod 893 i 2008, det vil sige en tilbagegang på 51 procent i et marked, der også på tværs af mærker blev mere end halveret i 2009 i forhold til 2008.
Relativt set er man imidlertid godt tilfreds med 2009. Således var Mercedes-Benz Danmark blandt de fire mest sælgende lastbilimportører sidste år. I starten af 2010 har Mercedes-Benz haft en tilfredsstillende ordreindgang, i et fortsat svært marked. Det glæder Christian Devantier fra Mercedes-Benz Danmark:
- Ligesom forrige år kan vi konstatere, at vi står stærkere end vores nærmeste konkurrenter, når der er nedgangstider. Jeg er overbevist om, at det skyldes, at der i trange tider stilles endnu skrappere krav til stabilt materiel og hurtig og kompetent service på værkstederne. Her er Mercedes-Benz ofte det mest lønsomme valg, siger han.
- Den store indsats vi har fortaget på Econic lastbilen begynder at vise sig i form af flere større ordrer. Flere kommuner og renovationsfirmaer har fået øjnene op for Econics fordele, med sin lave indstigningshøjde og panorama-udsyn, som mere end opfylder de krav, den type kunder har til ergonomi og sikkerhed, tilføjer han.