23948sdkhjf

Opels Ecoflex imponerer

Flere Opel modeller tilbydes med udviklingen Ecoflex i dieselmotorer med flotte værdier, der imponerer i de ret store og tunge biler i gedigen kvalitet.
Opels Ecoflex udvikling er spændende. Vi har tidligere prøvet Corsa Ecoflex, som udviklingsmæssigt ligger på linje med andre mærkers stræben efter at forbruge mindre brændstof, og slippe mindre CO2 ud i atmosfæren, hvilket er det altafgørende for tiden.

Vi har tidligere testet den nye flotte Opel Insignia, der afløste Vectra, ligesom den nye Zafira, men denne gang er det altså med Ecoflex udvikling, som er lig med ændret motorstyring, højere gearudveksling og andre udviklinger, som hjælper til et forbedret forbrug.

De to biler har sekstrins transmission, også den nye Zafira 1.7 CDTI 110 hk, ligeledes diesel med moderne indsprøjtning og turbo. Man skal helst op over 80 kilometer i timen, før de to biler trækker sig selv i sjette gear. Det lyder måske voldsomt for nogle, men er en tilvænningssag. Det er samtidig imponerende, at man slet ikke fornemmer, at det er dieselmotorer.

Komforten er tip-top. Der er sket en del på dette område. Når motorerne er kolde, banker de selvfølgelig mere med den højere kompression, men ikke når de er varme.

Selv om venner og bekendte har svært ved at udtale navnet Insignia, er både de og testkøreren til denne tekst dog enige om én ting: Kvaliteten er helt på niveau med de bedste konkurrenter, som ofte er meget dyrere biler fra sydtyske selskaber som BMW, Audi og Mercedes-Benz.

Priserne for de to testversioner er:

Insignia 2.0 CDTI 160 hk fra 410.475 kroner, og med testbilens udstyr 498.175 kroner i kraft af blandt andet den specielle og fine FlexRide undervogn, navigation, xenon forlygter, ergonomiske forsæder og meget mere. Billigste udgave er 1.0 benzin 140 hk til 323.675 kroner

Zafira 1.7 CDTI 110 hk fra 366.900 kroner, og med testbilens udstyr 401.649 kroner, som er tonede ruder, metallakering, mobiltelefonportal, parkeringssensor bag, sportsindtræk, Recaro sæder, samt automatisk niveauregulering. Billigste version er 1.6 benzin 115 hk til 272.400 kroner.

Lille moderne motor

Med en 1.7 liters motor i den ret store Opel Zafira vil man uvilkårligt tænke, at den er for lille, men nej. Den er god for 180 kilometer i timen på toppen med 0-100 på 13,5 sekunder. Bilen vejer trods alt 1613 kilogram med føreren, og må laste 582 kilogram ud over føreren. Det er utroligt, og var helt udenfor rækkevidde for blot få år siden, hvad mindre motorer i dag præsterer. Den maksimale påhængsvægt er 1300 kilogram.

Opel lover et gennemsnit på hele 19,2 kilometer per liter. Vi nåede 15,9 kilometer i det kolde vejr. Ikke dårligt. Den havde to ekstra sæder bagude, som reducerer bagagerummet til håndtasker på blot 140 liter, og uden sæder 645 liter. Med anden sæderække foldet hele 1820 liter.

Kørestillingen er høj som i andre SUV lignende vogntyper. Nem at stige ind og ud af. Den var monteret med Goodyear Eagle NCT 5 M+S dæk i størrelsen 205/55 R16. CO2 udslippet er kun 138 g/km.

16,6 kilometer literen

Motoren i Insignia 2.0 CDTI er på 2.0 liter, som yder 160 hk. Her er masser af power. En ideel rejsevogn til de lange stræk med en topfart på 221 kilometer i timen, og 0-100 på kun 9,5 sekunder.

Opel lover også her et gennemsnit på 19,2 kilometer per liter. Vi kom ud med et gennemsnit på 16,6 kilometer. Heller ikke dårligt under de vanskelige betingelser i testperioden med flere koldstarter. Imponerende i den store og tunge bil, der også vejer 1613 kilogram med fører og fyldt tank. Den må trække en trailer på maksimalt 1600 kilogram.

Bagagerummet har plads til 540 liter, og med foldet bagsæde 1530 liter. Den havde Michelin M+S dæk monteret i størrelsen 285/55 WR17. CO2 udslippet er på 136 g/km.

Det er Insignia, der har fået Opel tilbage i sporet efter et par vanskelige år, og så godt, at der faktisk har været leveringsproblemer. Det er en fornem limousine, der varsler nye tider i det tyske selskab, som fortsat er under GM’s vinger og styring.

De andre modeller

Opel Insignia leveres også i skrap OPC version, som er en næsten ren racerudgave med 325 hk og træk på alle hjul til 666.900 kroner. OPC’en kan sagtens hamle op med de tre sydtyske prestigemærker på værdier og pris, men nok ikke endnu på omdømme. Opel er måske nok kendt for mindre biler til et større publikum.

Dertil kommer modstykket i den nye udvikling med en lille motor med 1.6 liters turbo, der yder 180 hk og klarer en topfart på 220 kilometer i timen og 0-100 på 9,2 sekunder. Den har vi også prøvet i Sports Tourer version, stationcar.

Disse versioner er ikke med i ecoFLEX familien men er til de kunder, som ikke går så meget op i langt på literen, men foretrækker en benzinversion. Vi har alligevel taget den med i samme tekst.

Den virker mere ungdommelig for nogle, og hvis man ikke kører mange lange ture, er det sjældent, at diesel kan betale sig. Her lover Opel et gennemsnit på 12,7 kilometer per liter. Vi kom ud med 12,6 kilometer. Ganske godt med 180 villige "heste" ude foran i en herlig komfortabel bil med god plads til fem, der ellers er udstyret som Insignia ecoFLEX versionen, bortset fra motoren.

Den hurtige 1.6 liters turbo version har det hele. Den er sjov og frisk med Bridgestone Potenza 245/45 WR 18 dæk. CO2 udslippet er 186 g/km. Den må trække en trailer op til 1700 kilogram, og der er endnu flere Insignia versioner at vælge i mellem. Den blev i øvrigt mest solgte personbil i december måned 2009 her i landet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063