23948sdkhjf

Når stemplet smelter

I Danmark er fire ældre dieselmotorer blevet irreparabelt beskadiget i de seneste måneder. Den tyske motorolie- og additivekspert Liqui Moly har forsket lidt i sagen. Det viste sig, at skaderne nemt kunne have været forhindret. Årsagen var snavs i motoren.
Indrømmet - hans Seat hørte med sine over 200.000 kilometer ikke længere til de nyeste modeller, men indtil nu havde den ellers fungeret udmærket. Føreren havde en anelse om, at noget var galt, da ydelsen blev ringere og ringere. Men det skulle vise sig, at det ikke var en af de sædvanlige småreparationer. Da han kørte ind til værkstedet, var motoren praktisk taget død. Diagnose: Beskadiget stempel. Kompressionen var ikke længere mulig, og motoren var færdig. I stedet for en lille reparation blev det til komplet udskiftning af motoren til over 30.000 kroner, oplyser det tyske olieselskab Liqui Moly i en pressemeddelelse.

- Da vi hørte om sådan nogle tilfælde, var vi forbløffede. En materialefejl var udelukket, fordi problemet optrådte hos fire dieselkøretøjer fra forskellige producenter og af forskellig alder, udtaler Reiner Schönfelder, anvendelsetekniker hos Liqui Moly.

Selskabet ville vide, hvordan der kunne opstå så drastiske motorskader. Såvel det tyske prøvningsselskab Dekra som det danske Teknologisk Institut undersøgte sagen. Begge kom til det resultat, at aflejringer i motorens indre var årsagen. Indsprøjtningsdyserne var så kraftigt sat til, at de ikke længere kunne fordele dieselbrændstoffet til en fin tåge i hele forbrændingskammeret. I stedet kom det ud som en tynd stråle. Derved blev forforbrændingstemperaturen koncentreret på et enkelt punkt – med katastrofale følger: Der hvor strålen ramte stemplet, smeltede varmen et hul i metallet.

Ingen advarsel

- Det fatale er, at en sådan skade ikke viser nogen tydelige advarselstegn. Det handler om et snigende effekttab, som formodentlig ikke engang virker påfaldende for alle bilister, forklarer Schönfelder.

Hvorfor netop denne stærke tilsmudsning af motorerne netop viser sig i Danmark, er ikke helt klart.

- Vi formoder, at der er to faktorer, der spiller samme her: For det første har dieselbrændstoffet en ringere kvalitet end for eksempel i Tyskland, og for det andet findes der her forholdsvis mange køretøjer med en høj levetid, på den anden side af 200.000 kilometer, tilføjer han.

Med årene medfører dette stadig stærkere aflejringer i motoren og en stadigt stigende risiko for motorskader.

Gode erfaringer

- Men sådanne aflejringer kan forhindres uden større indsats. Vi tilbyder værksteder med Jet Clean Tronic et apparat, som når det tilsluttes, gennemfører fuldautomatisk motorrensning med højkoncentrerede additiver. Vi har gode erfaringer med, at værkstederne tilbyder deres kunder en indvendig rensning af motoren i tilslutning til eftersyn. For kunderne handler det om overskuelige ekstraomkostninger, og fordelen ved at forhindre motorskader ligger jo lige for. Værkstedet skal kun investere ringe ekstra arbejdstid, takket være den automatiserede rengøring, og de kan nemt bevise deres særlige service og tekniske kompetence over for kunden, råder Schönfelder.

- For værksteder og specialbutikker findes der desuden en ekstra mulighed: Liqui Moly rengøringsadditiver, som føreren selv kan anvende, nemlig Super Diesel Additiv til dieselmotorer og Injection Cleaner til benzinmotorer, som hældes i tanken og virker så under kørslen. Et rengøringsadditiv cirka hver anden måned bidrager stærkt til at holde motoren ren og beskytte føreren mod undgåelige reparationer, og for værkstedet er et en attraktiv ekstraomsætning, tilføjer han.

Rengøringsapparaturet og additiverne kan fås hos grossisten Auto-G.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.0