23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Toyota udvider kvalitetstest efter kæmpeproblemer

Udviklingstiden på nye biler bliver udvidet efter en stribe nye hjemkaldelser på grund af problembiler fra den uheldsramte bilproducent.

Det samlede antal tilbagekaldelser i Toyotakoncernen i de sidste par år løber op i mange millioner enheder. Efter de seneste tilbagekaldelser har Toyotaledelsen således besluttet at udvide udviklingen af fremtidige modeller med fire uger, som primært skal benyttes til kvalitetstest.





I juli blev 17.000 Lexus HS 250h hjemkaldt i USA, som ved sammenstød kan miste benzin med fare for brand i bilen. Dertil 270.000 enheder på verdensplan med en motor, der pludselig kan stoppe, når man har brug for motoreffekten i for eksempel en overhalingssituation. Heraf kører de 137.000 i USA.





En japansk tilbagekaldelse omhandler 92.000 Lexus- og Crown-modeller, hvor der ligeledes er mistanke om motorer, der opfører sig utilsigtet. Hertil kommer endnu en tilbagekaldelse i USA, den 14. alene i år, der drejer sig om 412.000 Avalon og Lexus med styringsproblemer, og før den en tilbagekaldelse af 600.000 Sienna MPV, der kun kører i Nordamerika fra årgang 1998 til 2010 2WD, på grund af rust i undervognen på vitale punkter.





Sagen med pludselig acceleration, når der trædes på bremsen i flere Toyota-modeller, er nu oppe på 2000 indberettede tilfælde siden marts i år og undersøges fortsat. Hverken de amerikanske sikkerhedsmyndigheder, NASA eller Toyota har fundet den egentlige årsag til de mange uheld.





Den seneste udvikling i sagen er en stævning med en stor jury i New York, der ønsker at få mere frem i lyset omkring de mange tilbagekaldelser, hvor et stort antal borgere i USA er omkommet i ulykker. Da sagen blev kendt i Tokyo faldt Toyota-aktierne med 2,6 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11