23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skærpede regler for skrotningsattest

Dansk Autogenbrug stærkt utilfreds med Miljøstyrelsen over ny bekendtgørelse.
Over hals og hoved udsendte Miljøstyrelsen i sidste måned en bekendtgørelse, der ændrer på de hidtidige regler for, hvem der kan underskrive en skrotningsattest og få udbetalt miljøpanten.

- De nye regler indebærer, at den sidst registrerede ejer selv skal underskrive skrotningsattesten med en række ubetydelige – og utilstrækkelige – dispensationsmuligheder, siger direktør for Dansk Autogenbrug (DAG), Søren Sonniksen, ifølge sidste nummer af autobranchen.

- Udover at skabe en række rent praktiske problemer for autogenbrugerne indebærer reglerne, at virksomhederne tvinges til at udfakturere moms på miljøbehandlingen til den sidst registrerede ejer i Motorregistret, selv om denne måske ikke er den juridiske ejer af bilen. Det giver ifølge dag ingen mening, tilføjer han.

DAG er gået kraftigt i rette med Miljøstyrelsen, der kritiseres for en ultrakort høringsfrist og for at handle i strid med retsgrundsætningerne i både købeloven og aftaleloven.

- På denne baggrund har foreningen sendt kopi af vores karske høringssvar direkte til miljøministeren – et høringssvar, hvori foreningen også beklager, at Miljøstyrelsen bryder med tidligere tiders tradition for at tale påtænkte regelændringer igennem med henblik på at opnå fælles forståelse, siger Søren Sonniksen.

Bekendtgørelsen trådte i kraft i samme øjeblik, den var udsendt, og den er meddelt autogenbrugerne per email den 5. november.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079