23948sdkhjf

5120 kroner dækker langtfra udgifter til airbags efter uheld

D.A.F. opfordrede forgæves skatteministeren til at give fradrag for de reelle airbag-omkostninger.
Det fik ingen indvirkning på lovforslaget om strammere skrotgrænse, at D.A.F. fremlagde dokumentation for den reelle pris for udskiftning af airbags.

Den samlede omkostning af den aktiverede airbag bør fraregnes og ikke kun 5120 kroner, pointerede adm. direktør Jens Brendstrup, da han sendte dokumentation for de faktiske omkostninger til skatteminister Troels Lund Poulsen.

- Der er forbundet en ikke uvæsentlig følgeomkostning, når airbags aktiveres. For eksempel medfører det altid omkostninger til instrumentbord og/eller tagstof og/eller sæder og så videre, skrev han til skatteministeren.

18.854 kroner

D.A.F.’s direktør viste med et eksempel fra Forsikring & Pensions takseringsprogram Autotaks, at udskiftning af airbags i fører- og passagerside (standard ved en køpåkørsel) beløber sig til 18.854 kroner.

Omkostningerne ved udskiftning af airbags alene udgør kun 42 procent af reservedelsomkostningerne, svarende til 8070 kroner. Dernæst skal lægges følgeomkostninger fra den aktiverede airbag på 10.784 kroner. Endelig indeholder opgørelsen ikke omkostninger til arbejdsløn.

- Derfor bør den reelle omkostning af aktiverede airbags fratrækkes i regnestykket, konkluderede Jens Bredstrup.

Det umiddelbare svar var rungende tavshed i folketingssalen. Andenbehandlingen foregik nemlig uden debat, da ændringsforslagene blev vedtaget og lovforslaget dermed blev gjort klar til vedtagelse ved tredjebehandlingen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062