23948sdkhjf

Biogas skal konkurrere med benzin

Stor konference stillede i torsdags skarpt på biogas som brændstof. Biogas har potentialet til at blive fremtidens miljøvenlige alternativ til benzin og diesel, men danske regler sætter en stopper for samme udbredelse herhjemme som i vores nabolande. Transportministeren var blandt talerne og løftede sløret for planerne om en ny mobilitetskommission, der blandt andet skal afdække fordele og ulemper ved forskellige alternative brændstoffer.
Det er ofte elbiler, der toner frem, når medier og politikere kigger i krystalkuglen efter fremtidens grønne transportløsninger. Biogas, derimod, har levet et mere stilfærdigt liv i den danske debat. Og det til trods for, at Danmark er indrettet på en måde, der nærmest inviterer til, at fordelene ved biogas som brændstof bliver grebet.

I toersdags den 11. november satte forskere, direktører, embedsmænd og en enkelt minister sig derfor for at bringe biogas på dagsordenen ved en stor konference om biogas til transport i Den Sorte Diamant i København. Konferencen var arrangeret af Mercedes-Benz og energiselskabet E.ON Danmark og illustrerede fra en lang række forskellige synsvinkler – fra Frederikshavn Kommune til Landbrug & Fødevarer – hvorfor biogas kan blive det ideelle grønne alternativ til benzin og diesel.

Danmark hænger i bremsen

Biogas som brændstof er CO2-neutralt og reducerer udledningen af kvælstoffer og sodpartikler markant. På en tankfuld biogas udleder man 12 gange mindre kuldioxid end i en dieselbil. For slet ikke at tale om bonusvirkningerne: Biogas reducerer motorstøjen og kan indføres langt hurtigere og nemmere end andre grønne teknologier, fordi der allerede findes person-, vare- og lastbiler på markedet, der kan køre på gas, oplyser en pressemeddelelse fra arrangørerne.

- På den anden side af sundet har man allerede gjort sig rigtigt gode erfaringer på det her område. I Sverige kører mange taxaer og busser for eksempel på biogas. Men i Danmark hænger vi i bremsen, først og fremmest fordi vores afgiftssystem betyder, at de miljøvenlige biogasbiler ikke kan konkurrere med normale benzin- og dieselbiler, siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.

På biogaskonferencen efterspurgte blandt andre bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen, konkret politisk handling for at sætte gang i udviklingen. Under overskriften "Biogas – hvad venter vi på?" henviste han til, at det danske afgiftssystem i dag betyder, at en gasdrevet bil har en merpris på omkring 50.000 kroner i modsætning til eksempelvis Sverige, hvor man får et tilskud på 10.000 kroner og helt slipper for vægtafgift, når man vælger en gasbil. Endvidere er det op til 20 procent billigere at køre på biogas i Sverige sammenlignet med fossile brændstoffer. Gasdrevne biler er fritaget for parkeringsafgifter, og vælger man en gasdreven firmabil, bliver afgiften nedsat med 40 procent.

Transportminister Hans Christian Schmidt ytrede da også i sin tale interesse for at se nærmere på konkrete muligheder for at gøre biogas til et reelt alternativ til benzin og diesel i Danmark. Han løftede sløret for, at der i 2011 nedsættes en mobilitetskommission, der blandt andet skal afdække fordele og ulemper ved forskellige alternative brændstoffer, herunder etablering af infrastruktur i form af eksempelvis tankstationer med gas.

Gode forudsætninger for biogas

Danmark har perfekte forudsætninger for at producere biogas på grund af landets organiske affald fra landbruget, et veludbygget gasnet, en god infrastruktur og en høj befolkningstæthed. Ifølge Christian Devantier, salgschef i Mercedes-Benz Danmark, har en del danskere da også allerede fået øje på mulighederne i biogas som brændstof:

- Der er faktisk en stor efterspørgsel efter denne her type biler i Danmark. Både lastbiler til eksempelvis renovationskørsel og varebiler til distributionskørsel. Men priserne er desværre ikke konkurrencedygtige på grund af de danske afgifter. I lande som Tyskland, Storbritannien og Sverige har man for længst indset, at biogas er et godt alternativt brændstof, og i de lande oplever Mercedes-Benz da også et stort salg af biogasbiler.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079