23948sdkhjf

Cadillac prøver at slå hul igen

Det er ikke så nemt at være det ultimative amerikanske luksus- og prestigemærke i Europa, der i forvejen tæller mærker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche. Nu forsøger Cadillac endnu engang at få fodfæste på europæisk grund med sin nye Escalade Platimium Edition, der introduceres straks i 2011. Prisen i Danmark oplyses at blive cirka 1,7 millioner kroner.

Det øvrige modelprogram er også revideret. Dansk importør er Andersen & Martini i Søborg.

I flere af de store EU lande stilles der spørgsmål ved, om Cadillac i det hele taget har en chance i Europa. GM’s luksusmærke har forsøgt flere gange, men uden held. GM-ledelsen oplyste for et par år siden, at det var planen at sælge 20.000 biler i EU i 2010, men det blev sidste år halveret, og Cadillac kommer ud med at salg i år i hele EU på sølle 1300 enheder.

Chef hos Cadillac Europe, Wolfgang Schubert, udtaler nu, at målet er et årligt salg på 2500 enheder næste år, men flere analytikere udtaler, at det aldrig vil lykkes i større antal i EU. GM har forsøgt sig med en del løsninger, som det hedder. Saab blev en overgang omdøbt med Cadillac-emblem for og bag, og skiftende importører har uden held opbygget et net, som kunderne måske ikke tror på.

Den tyske bil analysespecialist Ferdinand Dudenhoeffer på univetsitetet i Duisburg-Essen mener, at Cadillac ikke tiltaler de europæiske kunder med den konkurrence, mærket har fra de store europæiske mærker.

- Se på Lexus, og alle de penge, Toyota har ofret for at promovere sit prestigeprodukt - efter sigende mere end 15 milliarder kroner. De solgte 60.000 biler i EU i 2007, men det er faldet til 30.000. Ligegyldig hvor mange gange Cadillac forsøger, ser det ikke ud til at ville lykkes at fænge i Europa, udtaler Ferdinand Dudenhoeffer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063