23948sdkhjf

Dansk Elbil Alliance: 2011 bliver et vigtigt elbil år

Dansk Elbil Alliance har netop afholdt sin første ordinære generalforsamling. I 2010 har alliancen været med til at skabe synlighed om elbilen og bane vejen for en fortsat afgiftsfritagelse af elbilerne - en helt afgørende forudsætning for elbilernes succes. 2011 bliver et mindst lige så vigtigt år. Her vil elbilerne for alvor indtage de danske byer og veje, og nye ladestandere fordelt i de større danske byer skal gøre det nemt for familien Danmark at vælge en elbil.

- Bilfabrikanter som Renault, Peugeot, Mitsubishi, Nissan og Toyota introducerer helt nye serieproducerede elbiler og plug-in-hybrid-biler på det danske marked, dermed tegner 2011 til at blive året, hvor de klimavenlige biler for alvor ruller ud på de danske veje, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance, efter generalforsamlingen og medlemsmødet onsdag den 24. november.

Men elbilerne har brug for ladestandere, ligesom benzinbiler har brug for tankstationer. Dansk Elbil Alliance opfordrer derfor politikerne til at finde finansiering via Elforsyningsloven til offentlige ladestandere for at skubbe elbilmarkedet i gang:

- Det er den helt rigtige timing for investering i ladestandere, hvis Danmark for alvor skal tage elbilerne til sig. Investeringer i omegnen af 100 millioner kroner kan sikre 1000-2000 ladestandere fordelt ud over landet, siger Lærke Flader, der samtidig understreger, at hver stander kan lade flere biler på samme tid.

Alliancen vurderer, at den altovervejende ladning af elbiler vil foregå hjemme og på arbejdet. En investering i offentlig tilgængelige ladestandere skal derfor - og særligt i begyndelsen - sikre de kommende elbil-ejere tryghed for "brændstof i tanken".

- Det er min vurdering, at de nødvendige ladestandere ikke opstår på rene markedsvilkår. Vi har brug for en eller anden form for kollektiv finansiering for at bane vej for de klimavenlige køretøjer i form af elbiler og plugin-hybrid-biler, siger alliancens formand John Arnberg.

I 2020 skal 10 procent af transportsektorens brændstof komme fra vedvarende energi som vindmøller og biomasse. I dag kommer under én procent fra vedvarende energi.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094