23948sdkhjf

Codan: Mere sne giver færre buler

Vejrudsigten varsler kulde og sne midt på ugen. Hos forsikringsselskaberne betyder det, at barometeret står på "travlt". Hvert år bliver mange bilister overrasket over øgede bremselængder og længere rejsetider.
Når sneen for alvor begynder at dække gader og veje, så holder de vejret hos forsikringsselskaberne. Den første dag med rigtigt vintervejr skaber vanskeligheder hvert eneste år. Hvis vejrudsigten holder, vil tusindvis af danskere i de kommende dage gøre sig den kedelige og farlige erfaring, at glatte veje giver længere bremselængder.

Sne og slud får også trafikken til at glide langsommere, og dermed bliver folk forsinkede. Som konsekvens forsøger mange at sætte farten op og kører derfor hurtigere end forholdene tillader. Det er en rigtig kedelig cocktail.

- Vi ved af mange års erfaring, at den første dag med sne er den værste. Herefter vænner trafikanterne sig hurtigt til føret. Men den første rigtige vinterdag kommer stadig bag på mange år efter år, fortæller skadedirektør Ane Jægersborg fra Codan.

Fra tø til frost giver kø hos værkstedet

Sne og vintervejr behøver ikke i sig selv give store problemer for trafikken, når blot man husker de mest almindelige råd. Skift til vinterdæk (eller helårsdæk som minimum), salt eller grus på fortove og stier, og vis i det hele taget større hensyn til dine medtrafikanter.

Til gengæld kan pludselige skift i vejret føre til farlige situationer. Den værste situation opstår, når vejret skifter fra tø til frost og vejbanerne bliver spejlglatte. Det giver næsten garanti for færdselsuheld og bulede biler. Set i det lys kan vedvarende sne og kulde derfor være bedre end spredte byger i ny og næ, mener Codan.

- Stabilt vintervejr giver langt færre problemer - også selv om det er koldt. Skal vi absolut have sne, så må den for vores skyld gerne blive liggende længe. Hos Codan håber vi afgjort på en hvid jul, siger Ane Jægersborg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078