23948sdkhjf

Nordiske konsulenter i nyt fremstød

Det kun to år gamle Nordic Automotive Consultant bliver til Dekra og får større styrke.
Efter 24 år i den svenske autobranche, senest hos BMW, Mitsubishi og MSX som eftersalgschef, blev den 45-årige Hans Svärd for to år siden selvstændig konsulent og stiftede Nordic Automotive Consultant, netop som den globale finanskrise satte ind.

Men det er gået godt for det nordiske konsulentfirma, som i dag tæller seks konsulenter i de fire nordiske land. Per 1. oktober er firmaet solgt til tyske Dekra Consulting og skifter navn.

- Det er jeg vældig tilfreds med. At komme med under Dekra er en enorm fordel og en langsigtet satsning, siger Hans Svärd, som nu bliver ansat direktør i sit eget firma.

- Dekra er et solidt og kapitalstærkt selskab, så vi fremover kan gå ind i større investeringer - også med vores kunder. Vi får nu adgang til en større kundedatabase og et større program. Man ser flere europæiske projekter hos bilimportørerne, som vi nu kan gå ind i, tilføjer han.

Dekra, som har hovedkvarter i Stuttgart, blev stiftet tilbage i 1925 og opererer i dag primært på det automotive område og er kendt for eksempelvis kvalitetssikring og bilsyn i Tyskland. Dekra arbejder i dag i 50 lande og tæller 22.000 medarbejdere. I 2008 proklamerede Dekra en global strategi, gik ind i konsulentbranchen og har opkøbt 15 selskaber.

Lytter til kunderne

Nordic Automotive Consultant AB er en nordisk konsulentvirksomhed, som sætter fokus på forretningsudvikling, lønsomhed, analyse samt videndeling målrettet autobranchen i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

- Det er en vældig styrke, at vi har fokus på hele Norden, og at vi arbejder med lokale folk, fordi der er kultur- og sprogforskelle. Vi har en bred og mangeårig erfaring fra bilbranchen og har derved stor indsigt og forståelse for branchens dagligdag og udfordringer, siger Hans Svärd, der ligesom den danske konsulent, Peter H. Samuelsen, oprindeligt er mekanikeruddannet og har arbejdet inden for næsten alle dele af autobranchen.

- Vi har selv prøvet at arbejde i branchen med både værksted, reservedele og salg. Det handler i vid udstrækning om at optimere forretningerne – der er ikke så meget hokuspokus ved det, siger Peter H. Samuelsen, der har arbejdet i autobranchen i endnu flere år, senest som chef for dækkæden Point-S. Han har været konsulent hos NAC siden marts i år. I Danmark har kunderne primært været mærkeforhandlerne hos Opel Danmark.

- I Danmark har mange mærkeforhandlere tabt penge i krisen. Virksomhederne er nu skåret til, og de ønsker at arbejde effektivt. Vi lytter til vores kunder, fastslår Peter H. Samuelsen.

Målet med NAC er at være ledende som nordisk konsulentvirksomhed inden for forhandlersupport, med fokus på langsigtet holdbarhed og kvalitet. Firmaet henvender sig til både importører og forhandlere, nordiske som nationale, med tilbud om rådgivning og support via specialkompetencer inden for eksempelvis forretningsudvikling, værkstedsservices, salgsværktøjer, omkostningseffektivisering (revision), kundetilfredshed, midlertidig ledelse, teknisk rådgivning samt træning og uddannelse af salgs og værkstedspersonale. Hertil kommer forretnings- og procesanalyse samt sparring om virksomhedens strategi, organisation og nøgletal.

- Vores strategi matcher perfekt med Dekras, mener Hans Svärd

Mere på www.nacab.eu
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079