23948sdkhjf

Yvan Muller vandt VM i WTCC

Franske Yvan Muller, Chevrolet Cruze, vandt VM titlen i verdensmesterskabsserien WTCC 2010. Chevrolet vandt også konstruktørernes mesterskab suverænt i det første år, Chevrolet deltager med den nye Cruze, foran Seat og BMW.

Chevrolet Cruze er trimmet og tunet hos den engelske specialist Ray Mallock. Yvan Muller havde allerede vundet titlen før finalen i Macau, da den protest, som Chevrolet teamet indgav efter løbet i Japan mod BMW, blev taget til følge af FIA, Paris. BMW benyttede en sekventiel transmission, der ikke var homologeret, det vil sige godkendt. Afgørelsen blev først klar kort før finalen i Macau.

Muller vandt med 331 point foran mesteren sidste år, italienske Gabriele Tarquini, Seat Leon, TDI, 276 point og Chevrolet kollega Robert Huff, ligeledes 276 point, men færre sejre end Tarquini. På fjerdepladsen kom den tidligere europa- og verdensmester, engelske Andy Prialux, BMW, med 246 point.

Finalebanen i den tidligere portugisiske koloni Macau er en meget smal gadebane, hvor der er svært at overhale og uden afkørselsmuligheder med vægge, autoværn og mure omkring hele banen, men det var spændende at følge på tv.

Chevrolet Cruze var hurtigst i tidtagningen. Første afdeling af to blev vundet af de to Cruze-kørere Robert Huff foran mesteren Yvan Muller og portugisiske T. Monteiro, Seat Leon TDI. Anden afdeling af den ungarske Norbert Michelisz foran sidste års mester Tarquini, begge i Seat Leon, med Robert Huff på tredjepladsen.

Det var Norbert Michelisz først sejr i WTCC. Han vandt samtidig "Rookie" pokalen for nybegyndere.

Danske Christian Poulsen kom helt frem i første afdeling fra start og sluttede som nummer 8, og startede først i anden afdeling. Han sluttede med 20 point, og Michel Nykjær, efter et sammenstød i anden afdeling, sluttede som nummer 11 i serien. De to kørere har deltaget i alle seriens 11 afdelinger, det vil sige 22 starter.

Alsidig verdensmester

Den nye WTCC verdensmester Yvan Muller er en alsidig herre indenfor bilsporten, men ikke særlig kendt på vore breddegrader, hvis man ikke har fulgt sporten systematisk. Det virker som om, Muller har været med i en menneskealder, men han er også fyldt 40 år.

Yvan Muller startede i formel-racere. Først i Formel Renault, derefter Formel 3, som han vandt i 1992 i Storbritannien, og i Formel 3000, hvor han vandt mesterskabet i 1993. I 1995 skiftede han til standardvogne med løb i Tyskland, Italien, og EM-serien, samt flere løb i Australien med succes.

Muller blev nummer to i WTCC serien i 2007 i Seat Leon TDI, og vandt mesterskabet i 2008 i samme bil. Det er altså i år anden gang, han vinder VM i WTCC i sit første år som fabrikskører hos Chevrolet.

Gennem de senere år har Yvan Muller også deltaget i rally. Dakar i 2007, hvor han udgik midtvejs, og i VM rallyafdelingen tidligere i år i Alsace i Citroën. Han har kørt det hele gennem karrieren.

Cruze lovprist i USA

Nu lægger Chevrolet op til næste år, hvor reglementet ændres til 1,6 liters turbo-motorer. De første test har vist gode resultater. Eric Neve, teamchef for Chevrolet Motorsport, udtaler: "Historien fortsætter med den nye Cruze motor, der er udviklet af Ray Mallock i England gennem de seneste ni måneder. Vi startede de første test på bane i september, og fortsætter gennem hele vinterperioden. Det lover godt. Kørerne bliver de samme som i år".

For Chevrolet er de to VM-titler i det første år med den nye Cruze er fornemt resultat, der kan udnyttes markedsføringsmæssigt over hele verden. WTCC-serien har endnu ikke været omkring USA, hvor man netop disse uger begynder at sælge Cruze-modellen, som er lovprist i den amerikanske presse som den rette bil på det rette tidspunkt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093