23948sdkhjf

Racing-uddannelse godt fra start

På Erhvervsakademi Århus gør man i disse dage klar til at byde det næste hold autoteknologer velkommen på skolen; nu med en hel del flere erfaringer end i september, hvor uddannelsen så dagens lys.
Drømmen om at komme til at arbejde med racerbiler fik i september 2009 33 unge fra hele landet til at troppe op på Erhvervsakademi Århus for at tage Danmarks første racing-mekanikeruddannelse. Den 1. februar starter næste kuld.

- Det har været en ekstremt spændende opstart. Alt har været nyt og vi har måttet prøve os meget frem i samarbejde med de studerende. Vi har haft et meget motiveret hold, og jeg synes, de er kanondygtige, siger Dan Suenson, der underviser på uddannelsen og er indehaver af Aquila Racing Cars, landets eneste racerbilsfabrikant.

Autoteknolog – på engelsk automotive technologist - er en SU-berettiget akademiuddannelse, der varer to år. Uddannelsen tager udgangspunkt i de avancerede teknologier, der bruges i udvikling og optimering af racerbiler på alle niveauer – og den uddannede autoteknolog bliver bindeleddet mellem racerkører, mekaniker, designer, sponsorer og de mange andre, der er involveret i at holde en racerbil toptunet.

Dækker også den almindelige autoindustri

Der er mange hensyn at tage, når man opstarter en helt ny uddannelse, fortæller ekstern lektor og indehaver af Agile Agenda, Torben Vad:

- Uddannelsen skal matche det, som efterspørges i de forskellige dele af autoindustrien, og det er vigtigt, at vi ikke kun tilgodeser behovene inden for racersport men også dækker den almindelige autoindustri, siger han.

En af de studerende, der har været med fra start, er 27-årige Johan Rauchfuss. Han er uddannet elekronikfagtekniker og tuner biler i fritiden. Den hobby vil han gerne gøre til sin levevej, og derfor valgte han i sommer at sige sit job op og flytte med sin gravide kæreste og deres datter til Århus for at sætte sig på skolebænken.

- Selv om det har været en lidt langsom start, og det tog lidt tid, før værkstedet var klar, så har undervisningen været meget relevant og spændende gennem hele semesteret. Lærerne er meget engagerede, og vi får lov til at prøve os selv af og selv finde på nye ting, siger Johan Rauchfuss, der er meget begejstret for projektundervisningen, og dét at hele klassen arbejder sammen på ét projekt, og derfor kan drage nytte af hinandens erfaringer og uddannelsesmæssige baggrund.

Mere på www.autotechracing.net
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078