23948sdkhjf

Batterier til mikrohybridbiler

Exide Technologies lancerer en ny serie af batterier til mikrohybridbiler.
Teknologien sørger for mindre forbrug af fossile brændsler, hvorved CO2-udslippet mindskes. Men kravene til batterierne er store.

- Viljen til at nedsætte CO2-udslippet er stigende blandt bilproducenterne. Mikrohybridteknikken er et vigtigt skridt i den rigtige retning, og teknologien er allerede fuldt funktionsdygtig på nuværende tidspunkt. Mange nye bilmodeller bruger da også en eller anden variant af mikrohybridteknik, fortæller Tor Enlid, marketing manager hos Exide Technologies Transportation Nordics.

I mikrohybridbiler er der stop-start-systemer, som sørger for, at batterierne overtager driften af de elektroniske systemer, når køretøjet holder stille. Med andre ord sørger batteriet for, at for eksempel vinduesviskerne og radioen kan køre, selvom motoren er slukket, når man for eksempel holder for rødt ved et lyskryds. Dernæst starter batteriet igen motoren, når bilen kan køre videre. En del mikrohybridbiler er også fremstillet til at kunne udnytte energien fra bilens bremsesystem således, at batteriet oplades af energien fra opbremsninger.

Traditionelle bilbatterier er ikke optimale at bruge i mikrohybridbiler. Der er en stor strøm af skiftende energi ud og ind i batteriet, eftersom det bruges ved alle stop. Batterierne skal tilmed være i stand til at være delvist opladede uden, at det går ud over kapaciteten og levetiden.

- Vi arbejder hele tiden på at udvikle og forfine vores produkter. Batterier til mikrohybridbiler er et eksempel på, hvordan interessen for alternative energikilder og avanceret batteriteknik driver udviklingen fremad, siger Tor Enlid.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.47