23948sdkhjf

Én ud af fire kører på farlige dæk

Over 16.000 biler blev tjekket, og hver fjerde af dem stod på nedslidte dæk, viser resultatet af den dækmønstermåling, som Euromaster i uge 41 gennemførte ved landets Bilka- og A-Z-varehuse.
I uge 41 gennemgik Euromaster dækmønstret på 16.337 vilkårlige biler, som holdt parkeret ved landets Bilka- og A-Zvarehuse.

Målingen, der ifølge dækkæden er Danmarks største af sin slags nogensinde, viser, at 24 procent af bilisterne kører på dæk, der enten er direkte ulovlige eller så nedslidte, at de udgør en betydelig sikkerhedsrisiko.

Ifølge Carsten Kure, marketingchef hos Euromaster, lover det ikke godt for trafiksikkerheden i de kommende måneder.

- Lovens mindstekrav til dækmønster er 1,6 millimeter, og så nedslidte dæk øger markant risikoen for farlige situationer og ulykker. Er slidbanedybden mindre end det tilladte, kan politiet derfor give dig en bøde og forbyde yderligere kørsel, siger han og henviser til anbefalingerne fra Rådet for Større Dæksikkerhed, der opfordrer til dækskift ved en mønsterdybde på 3-4 millimeter.

- Allerede da nedsættes vejkontakten betydeligt, og bremselængden øges. Ved et slidbanemønster på 4 millimeter, 3 millimeter vand på kørebanen og en hastighed på 125 km/t har man kun 11 procent vejkontakt. Der er altså god grund til at skifte i tide, råder Carsten Kure.

De undersøgte biler er opdelt i tre kategorier: Rød, gul og grøn. I den røde kategori er slidbanemønstret under 1,6 millimeter, hvorved dækkene er direkte ulovlige, mens dækkene i den gule kategori har en mønsterdybde fra 1,6 til 3 millimeter, der også betegnes som farligt, og hvor udskiftning derfor tilrådes.

- Ud af den fjerdedel, som kører på farlige dæk, er 18 procentpoint "gule" og resten "røde". Efter vores opfattelse er der behov for øget opmærksomhed omkring både lovkrav og eksperternes anbefalinger, mener Carsten Kure.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109