23948sdkhjf

Olien skal ikke stå på hylden i Netto

- Vi kan ikke leve af at hælde olie på biler. Vi skal tjene på olien, siger Bårdur Joensen fra nordjysk dækcenter.
- Det hænder, at folk møder op med en olie, de har købt i et supermarked og vil have os til at hælde den på deres bil, siger Bårdur Joensen fra DækXperten i Hirtshals – et område af Danmark, hvor folk er meget prisbevidste.

- Men det gør vi ikke. Vi har valgt at have en kvalitetsolie på værkstedet, og den kan ikke købes andre steder.

Olien, som Bårdur Joensen har valgt, er et sortiment fra Wolf Oil, der forhandles af LHG Group A/S.

- Prisen betød naturligvis en del, jeg har ellers været meget konservativ og vil helst beholde, hvad jeg er tryg ved. Jeg forventede, at det ville være vanskeligt med alle de nye specifikationer. Men de (Wolf Oil) har nogle smøretabeller, der er meget lette at finde rundt i – og det, som overtalte mig til at bruge Wolf, var alle de godkendelser, der var på plads.

- Du finder heller ikke Wolf Oil på hylderne i supermarkederne som kampagnevarer. Det har jeg været træt af med de produkter, jeg tidligere brugte.

Det betød også noget, at sortimentet dækker bredt, så lageret kunne blive mindre. Der fås billigere olier end Wolf, men som Bårdur Joensen siger:

- Vi kan ikke leve af at hælde olie på biler. Vi skal tjene på olien.

Liter pr. mand

Trods de lange serviceintervaller bliver der omsat en del olie hos DækXperten i Hirtshals.

- LHG har beregnet, at der pr. ansat bruges mellem 600 og 800 liter olie om året, og det ser helt rimeligt ud, siger Bårdur Joensen.

Kunderne er ofte ikke selv opmærksomme på, hvad olien betyder for motoren og deres bil.

- Jo, dem der kommer fra de autoriserede værksteder. De spørger til om olien nu er den rigtige i forhold til garanti. Det er den.

Bårdur Joensen servicerer også for leasingselskaber, og de så gerne, at der blev sparet på olien.

- Men der står jeg også fast. Det duer ikke at slække på kvaliteten med den teknik, der er i bilerne i dag.

Regler og krav

- EU har regler om emissionsgrænser, som skal reducere den potentielt skadelige udledning af udstødningsgasser, regler som med mellemrum ændres. Dette har resulteret i nye designs af motorer og efterbehandlingsudstyr, som stiller nye krav til motorolierne, siger Jan Holm, salgschef i Wolf Oil Nordic under Wolf Oil Corporation NV.

- Implementeringen af disse nye emissionskrav - kaldet Euro 4 og 5 - resulterer i brugen af nye avancerede efterbehandlingssystemer, såsom Diesel Partikel Filtre (DPF). Disse systemer kræver en ny generation af motorolier, kaldet "low SAPS" (ACEA C-serie). Low SAPS olie = olier med et lavere indhold af sulfateret aske, fosfor og svovl.

Wolf Oil Corporation har introduceret et system, som gør det let at identificere disse typer af olier - Wolf Emission System Protection (ESP). Denne produktserie mødes de strengeste krav fra motor- og bilproducenter (OEM).

- Vi er en af Europas førende producenter af smøreolier og producerer en bred vifte af produkter, hvor kvalitet, godkendelser og sikkerhed er i højsædet.

Mere på www.wolfoil.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078