23948sdkhjf

Intet sexet ved partikelfilter

Der findes partikelfiltre til eftermontering, der virker efter hensigten. Men det skal kunne betale sig for kunden.
Motor-magasinet besøgte Rally Centeret i Fensmark ved Jacob Arnes for nogle måneder siden og havde en snak om filter-situationen til dieselbiler. Rally Centeret er en af de store importører af biltilbehør og udstyr til styling.

Besøget skete inden oplysningen om, at der kun 439 persondieselbiler havde fået eftermonteret dieselfiltre.

Der var på det tidspunkt en vis optimisme med hensyn til salg af partikelfiltre til eftermontering at spore hos Jacob Arnes.

- Filtrene er bedre end deres rygte, mener han.

Medierne har angrebet filtrene for manglende effektivitet. Men filtrene virker, det er Jacob Arnes ikke i tvivl om. 30 procents renere udstødning er målet, men alt efter kørselsmønster og typen af filtret, kan filtret opfange 40 til 80 procent af partiklerne. Et lukke filter tager 90 procent.

- Men man får ingen til at købe et partikelfilter, fordi de begejstres. Der er ikke noget sexet ved en udstødning. Det skal da lige være det yderste afgangsrør, siger Jacob Arnes

- Folk vil acceptere at gøre noget for miljøet, men de vil også tænke, hvordan slipper jeg billigst fra det her.

Partikelfiltre ligger i pris mellem 4000 og 10.000 kroner. Får man et sådant monteret sparer man 1000 kroner i ekstraafgift om året. En bilejer skal altså have bilen i mellem seks og ti år, før filtret er betalt.

- De fleste vil sikkert vælge at betale dummebøden, indtil bilen skal sælges, hvor man så oven i købet må forvente et nedslag i prisen, svarende til forhandlerens omkostning ved at montere det partikelfilter, der vil gøre det lettere for ham at sælge bilen videre, mente Jacob Arnes, da vi talte med ham.

Og han fik mere end ret.

Men som sagt er det Jacob Arnes opfattelse, at filtrene vil have en positiv miljømæssig effekt.

Der er ikke nogen forringet kørselsoplevelse, der er ingen modstand i partikelfiltrene, og de renser sig selv.

- Det er en opgave at fortælle kunderne om disse forhold, mener han.

Dokumentation for dyrt

Der var ellers store perspektiver i eftermontering af partikelfiltre. Der er potentielt omkring 225.000 biler, som kunne have fået et eftermonteret filter.

- Det kunne have bragt liv i branchen igen, men det er også et problem at filtre til mange bilmodeller ikke kan fås. Der skal være mange biler i gang på et givent marked. Det kan Tyskland klare for deres egne biler, VW og lignende, fortæller Jacob Arnes.

Et filter kræver godkendelser og det er dyrt at få dokumentation for, at filtre er effektive og opfylder ECE og KBA normer. Det kan snildt koste mellem 10.000 og 20.000 Euro pr. produkt for en dokumentation. Og det rammer franske og japanske modeller.

- Der er kun tre seriøse leverandører af åbne filtre til eftermontering og Remus er et af dem.

Stylingen

Rally Centeret har meget mere end partikelfiltre på hylderne.

- Men partikelfiltrene har fyldt meget i hverdagen på det seneste, siger Jacob Arnes.

Rally Centerets udstilling er da også præget af fælge og andet skinnende udstyr.

- Du kan style en bil så meget du vil, men det er alfa og omega, at du finder de rigtige fælge. Uanset hvad du gør ved en bil – uden flotte fælge falder det hele til jorden. Så i dag hedder det 85 procent fælge, siger Jacob Arnes.

Selve stylingen har flyttet sig, og man skal enten være ung eller færdes meget blandt de unge for at vide, hvad der tænder de unge/yngre.

- Vi skal se, at det er fra de yngre, de nye trends kommer, siger Jacob Arnes med henvisning til sin egen alder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078