23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fuld fart på eftermarkedet

Hella fortsætter med at ekspandere på eftermarkedet og inden for special OE.

Med 24.000 produkter, 5400 ansatte og et salg på 900 millioner euro i 2008/09 har tyske Hella pt en af verdens største handels organisationer inden for dele, udstyr, diagnose og service via egne salgsselskaber og udvalgte partnere i over 100 lande. Hellas fokus på eftermarkedet er på produkter fra fire hovedområder: Lys, elektriske og elektroniske dele samt varmestyring. Kunderne omfatter reservedels eftermarkedet, værksteder og producenter af special køretøjer.





Hella leverer dele og udstyr til eftermarkedet fra tre kilder: Fra egen produktion i Hellas division "Aftermarked og Special OE", fra samarbejde med producenter, som sælger deres dele via Hellas netværk, og fra Hellas to OE-aktiviteter, lys og elektronik. Sortimentet udvides løbende i takt med eftermarkedet og kundernes efterspørgsel, og mellem 2006 og 2010 alene voksede sortimentet med 8000 dele.





Ved siden af produkt-kompetencen er fokus rettet mod service, især inden for salgssupport og teknisk service på eftermarkedet og blandt værksteder. Således modtog eksempelvis over 10.000 fagfolk undervisning af Hella i 2009 på de tekniske centre, og omkring 50.000 henvendelser blev besvaret gennem Hellas hotline. Herudover er over 4000 uafhængige værksteder i Europa med i Hella Service Partner netværket, heraf de 1350 i Tyskland. I Danmark er tallet omkring 200.





Sorte tal



Samlet tæller den familieejede Hella koncern 23.000 medarbejdere på 70 faciliteter i over 30 lande. 3200 medarbejdere beskæftiger sig med forskning og udvikling. Hella, som styres fra Lippstadt og blev etableret i 1909, omsatte samlet for 3,3 milliarder kroner i 2008/09 som en af verdens 50 største automotive leverandører.





Året før omsatte Hella for 3,9 milliarder euro, mens overskuddet faldt fra 233 millioner til 49 millioner euro som følge af krisen.





- Men vi har stadigvæk sorte tal – det er vi stolte over. Vi har forberedt os godt og reagerede hurtigt på krisen, sagde vicepræsident Franz-Werner Drees, da selskabet sidst i april havde inviteret til internationale pressedage i Lippstadt.





Han oplyste, at med en måned tilbage af det nuværende regnskabsår ser det ud til, at Hella øger omsætningen med ti procent og fordobler overskuddet.





- Hella er en klar nummer 2 på det uafhængige europæiske eftermarked, og hos Hella udgør eftermarkeds delen hele 28 procent – en helt unik position, påpegede Drees.





Inder for eftermarkedet henter Hella 60 procent af sin omsætning i Europa og 18 i hjemlandet, Tyskland. Asien, Nordamerika og Afrika udgør således kun encifrede andele.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.121