23948sdkhjf

Eolys skal omgås med omtanke

Til PSA-biler med dieselmotor tilsættes additivet Eolys til brændstoffet for at nedsætte regenererings-temperaturen i dieselpartikelfiltret.
På Walkers kundemøder rundt landet har dieselpartikelfiltre været et gennemgående tema. I den forbindelse har der også været flere spørgsmål om brugen af additivet Eolys, oplyser salgs- og marketingdirektør i Walker Danmark, Bernhard Nørby.

- Spørgsmålene har både drejet sig om opbevaring og brug af Eolys. Additivet er klassificeret som sundhedsskadeligt på den måde, at det kan give lungeskader ved indtagelse og indånding, og ved gentagende kontakt med huden, kan det give tør og revnet hud, forklarer Bernhard Nørby.

Sikkerhedsudstyr

- Ved påfyldning på biler skal der være tilstrækkelig udluftning, for at åndedrætsværn ikke er nødvendigt, og der skal være adgang til rigeligt vand og øjenskyller. Så for værksteder med almindeligt sikkerhedsudstyr, er der ingen problemer med også at service PSA-biler med disse systemer, siger Bernhard Nørby.

Desuden påpeger han, at opbevaringen altid skal ske i originalemballagen på spildbakke, og at Eolys skal være beskyttet mod åben ild og kraftig varme.

Han henviser også til, at Walker har datablade om Eolys i produktregistret hos Arbejdstilsynet. Databladene ligger tilgængelige for alle på Walkers hjemmeside, www.walker.dk

Lavere temperatur

Siden år 2000 har PSA – Peugeot og Citroen – leveret deres dieselbiler med dieselpartikelfilter, som opsamler de sodpartikler, der dannes ved forbrændingen i motoren, så de ikke kommer ud i miljøet. Bilen styrer automatisk, at sodpartiklerne afbrændes for hver 500 -1.000 kilometers kørsel. Denne regenereringsproces tager kun to til tre minutter, uden at bilisterne mærker det.

For at sodpartiklerne kan afbrændes, skal temperaturen op på cirka 600 grader. En så kraftig opvarmning af systemet kan undgås når der, som PSA har valgt, tilsættes Eolys, der indeholder en cerinopløsning. Så kan forbrændingen ske allerede ved cirka 450 grader.

Vigtig service

Eolys påfyldes en speciel tank, der findes sammen med brændstoftanken. Når der tankes diesel, vil systemet automatisk dosere Eolys i forhold til den mængde diesel, der fyldes i tanken.

- Alle biler kræver serviceeftersyn som foreskrevet i bilens instruktionsbog, og biler med dieselpartikelfilter skal specielt have kontrolleret dette system. Ved disse eftersyn skal der også efterfyldes med Eolys additivvæske. Desuden skal både katalysatoren og dieselpartikelfiltret kontrolleres og udskiftes, hvis det er nødvendigt, siger Bernhard Nørby.
Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.784