23948sdkhjf

Frontløber lover godt for Kia i 2011

Næste år bliver et travlt år for Kia i Danmark med fire nyheder. Den første nyhed, Kia Sportage, prøvede vi forleden omkring Kolding.
Kia i Danmark får en del at se til i 2011. Først kommer den spritnye Sportage i flere versioner fra januar og foråret ud, men også i løbet af foråret en helt ny Picanto, samt afløseren for Rio i B-segmentet. Den får nok nyt navn, og til efteråret den nye Optima, der må vente på grund af stor efterspørgsel på de store markeder, ifølge Kia direktør Mogens Lyngsø.

Rio afløseren og Optima er to nye segmenter for Kia i Danmark, med mulighed for at vokse yderligere.

Kia Sportage blev præsenteret for pressen forleden i Kolding. Det er en elegant ny vogn med det fine Kia look foran, der er udviklet i designcentret i Frankfurt, og skal sælges over hele verden. Den er smart, moderne og ungdommelig hele vejen rundt, også i kabinen, og med god plads til fem voksne med et herligt bagagerum på 465 liter, der kan udvides til 1353 liter.

Den første version, som introduceres, har en nyudviklet 1,7 liters CRDI diesel-motor, der yder 115 hk, som den danske ledelse forventer den største efterspørgsel på. Den kommer i løbet af januar, sammen med 2,0 CRDI 163 hk og 1,6 benzin med en ny direkte indsprøjtningsmotor, der yder 136 hk.

Derefter følger 2,0 CVVT 163 hk i februar-marts, og 2,0 CRDI 183 hk i månederne efter. Den er endnu ikke prissat.

Lydsvag og fleksibel

1,7 CRDI motoren med sekstrins transmission er lydsvag og fleksibel til normal daglig kørsel. Den loves et gennemsnitsforbrug på 19 kilometer per liter som den mest brændstofvenlige motorversion. Men har man campingvogn eller hestetrailer på krogen, er 2,0 CRDI uden tvivl et bedre bud.

Sportage leveres også som ECOdynamic med Stop & Go teknologi, samt sekstrins automattransmission i 2,0 CRDI.

I versioner med træk på alle hjul, AWD, er systemet elektrisk styret med overførsel mellem 0 og 50 procent effekt til baghjulene, med mulighed for 50/50 lock-up funktion med ligelig fordeling til for- og baghjul.

Gode sæder, flot udstyr

I Sportage sidder man udmærket foran i gode sæder med fin plads på bagsædet. Den er lidt længere og bredere end søstermodellen Hyundai ix35 og Nissan Qashqai, som er blevet den store succes i segmentet i Europa.

Udstyret er bedre end normalt i en ny bilmodel i denne klasse. Der er selvfølgelig hele sikkerhedspakken med det elektroniske stabilitetssystem ESC og bremseassisten BAS, plus Hillstart assist kontrol og Downhill bremse kontrol. VSM bremsekontrol under vanskelige forhold øger effekten med et godt greb på den ene hjul, og giver elektronisk besked til hjulet med mindre greb om ekstra drejningsmoment. Det samme ved acceleration på uens underlag. Kia mener, at bremselængden på uens underlag kan minimere længden med mellem fire og 10 procent, mens systemet fortsat sikrer bilens stabilitet i en lige linje.

Dertil masser komfortudstyr såsom sædevarme for og bag, aircondition med køling i handskerummet, el-ruder for og bag, el-spejle med varme, informationsdisplay, ratbetjent audioanlæg, multijusterbart rat, og meget mere i basisversionerne Active, plus endnu mere i Exclusive og Sport udstyr.

Priserne på hvide plader ser således ud, med priser for varevogne i parentes, eksklusiv moms i Active udstyrsniveau:

• 1,6 benzin, 6 MT, 279.999 kr. (169.999 kr.)

• 2,0 CVVT, 5MT, 299.999 kr. (179.999 kr.)

• 1,7 CRDI, 6 MT, 319.999 kr. (189.999 kr.)

• 2,0 CRDI, 136 hk, 6 MT, 359.999 kr. (209.999 kr.)

Prisen for topmodellen med 183 diesel hk er endnu ikke fastsat.

Tillæg for AWD til 2,0 CVVT er 29.999 kroner (14.999 kr.) og 6 AT 29.999 kr. (14.999 kr.) og tillæg for AWD til 2,0 CRDI, 29.999 kr. (14.999 kr.) 6 AT til 2,0 CRDI/AWD,29.999 kr. (14.999 kr.).

Høj kvalitet

Hele programmet har syv års garanti eller 150.000 kilometer, 12 år mod rustgennemtæring og fem år på lakken.

Den nye Sportage skal nok tage kegler hos kunderne, men Kia-priserne er ikke længere discount, som de startede med i Danmark. Kvaliteten er imidlertid strammet gevaldigt op. Det samme er sikkerheden med de maksimale fem stjerner i EuroNCAP i den seneste test, efter første forsøg, hvor den kun fik fire stjerner. Det fik Kia il at stramme op de rigtige steder til det maksimale antal stjerner.

Kia forventer, at sælge omkring 600 enheder af den nye model i 2011.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067