23948sdkhjf

Energibesparelser i sprøjtekabiner

City Autolak i Ishøj har fokus på energiforbruget og har derfor undersøgt mulighederne for at optimere sine tre sprøjtekabiner.
Omkostninger til energi er en betydelig udgiftspost til lakering, og de to ejere af City Autolak i Ishøj, Jan Jespersen og Carsten Lund, har ønsket at få undersøgt mulighederne for at optimere deres tre sprøjtekabiner.

City Autolak kontaktede derfor sprøjtekabinefirmaet Davenka, som blandt andet har set på mulighederne for at optimere driften og reducere energiforbruget drastisk i deres trte sprøjte-/tørrekabiner, som er cirka 10 år gamle og ikke leveret af Davenka.

Davenka foreslog en ændring af de tre sprøjtekabiner, som er gennemført nu. Resultatet er, at energiforbruget er faldet betydeligt, hvilket giver en stor besparelse i det daglige og en hurtig tilbagebetaling af investeringen. Jan Jespersen fra City Autolak er tilfreds og fortæller, at investeringen er så god, at det faktisk er "hul i hovedet" ikke at lave disse ændringer.

Ud over energibesparelser har ændringen givet en smidigere drift af kabinerne, og løsningen er en fordel for klimaet og miljøet, idet der udledes mindre CO2.

Det meste er genbrugt

Salgschef Brian Jul Jensen fra Davenka fortæller:

- Vi har genbrugt selve ventilationsaggregaterne med ventilatorer og så videre og kun ændret opvarmningen og styringen. Dermed har vi genbrugt det meste fra de eksisterende kabiner. De gamle gaskedler til opvarmning er fjernet, og i stedet er der monteret opvarmning med direkte fyret gas, som er den nyeste teknologi, der anvendes af de førende udbydere af sprøjtekabiner.

Brian Jul Jensen fortæller endvidere, at de gamle kedler var 10 år gamle, og at de havde en formodning om, at de alligevel snart skulle udskiftes. Det viste sig at være rigtigt, idet alle tre kedler var gennemtærede, så det var kun et spørgsmål om tid, inden de alligevel skulle udskiftes. Ved at lave denne planlagte ændring af sprøjtekabinerne kunne arbejdet foregå på et tidspunkt, som var planlagt af kunden i stedet for, at der skulle opstå et akut driftsstop på grund af de gennemtærede kedler.

Besparelser på 30 procent

Brian Jul Jensen siger:

- Der er besparelser både på forbruget af gas og el. Gasforbruget er reduceret med omkring 30 procent, og der er ligeledes store besparelser på elforbruget. Det giver markant lavere omkostninger i kroner, som kan ses på bundlinjen.

Brian Jul Jensen forklarer, at for det første er opvarmning med direkte fyret gas i sig selv mindre energikrævende end gammeldags opvarmning, fordi det er selve indblæsningsluften, der varmes op og ikke en kedel, der kun giver indirekte opvarmning af luften. Derved opnår man en meget bedre udnyttelse af energien. Der går med andre ord ikke så meget energi til spilde.

For det andet har Davenka udviklet programmer til styring af sprøjtekabiner, som er gennemtænkt til mindste detalje for at opnå en effektiv og energirigtig drift. Davenka har ombygget styringen i de tre sprøjtekabiner hos City Autolak med nye PLC-styringer. Endvidere er ventilationen nu styret af frekvensomformere, som kun giver den luftmængde, der aktuelt er behov for, blandt andet kører kabinerne automatisk ned på lavdrift (standby), hvis der ikke har været sprøjtet i en periode bestemt af kunden.

Opvarmning af sprøjtekabiner med direkte fyret gas opfylder alle krav til internt og eksternt miljø fra alle myndigheder som Arbejdstilsynet. Desuden er alle Davenkas anlæg godkendt af gasselskaberne. Opvarmning med direkte fyret gas er også den mest miljøvenlige opvarmningsform, fortæller Brian Jul Jensen.

Andre fordele

Brian Jul Jensen nævner, at det er en meget driftssikker styring, som også er skånsom for anlægget. Der er ikke så store udsving i trykket i kabinerne som tidligere, kabinerne kan meget hurtigt komme op på tørretemperatur, og der er en præcis regulering af temperaturen. Udsvingene i temperaturen under sprøjtning er under en grad.

Carsten Lund fra City Autolak siger, at de er meget tilfredse med den store energibesparelse og de andre driftsmæssige fordele, som de har opnået. Samarbejdet med Davenka om byggeprocessen er forløbet meget tilfredsstillende, og ombygningen har kun taget nogle få dage pr. kabine.

Der kan spares endnu mere energi, men det kræver, at selve ventilationsaggregaterne skal udskiftes og erstattes med aggregater med varmegenvinding. Denne løsning kan også laves på eksisterende anlæg og vil være meget oplagt, hvis der skal bygges nye sprøjtekabiner, fortæller Brian Jul Jensen.

Brian Jul Jensen oplyser, at Davenka både leverer sprøjtekabiner opvarmet med olie og traditionel gas via kedler, men at hovedparten af de kabiner, som Davenka har installeret de seneste år har været med direkte fyret gas på grund af de mange oplagte fordele ved denne opvarmningsform og specielt det lavere energiforbrug.

Autolakering i 45 år

City Autolak blev oprindeligt etableret i 1965 af Elo Jespersen med navnet H. J. Autolakering ApS. Inden for de seneste år er der gennemført et generationsskifte, idet Elo Andersens søn Jan Jespersen har overtaget virksomheden sammen med partneren Carsten Lund. De to har arbejdet sammen i mere end 15 år. De to nye ejere ændrede navnet til City Autolak ApS.

City Autolak med adresse på Industrikrogen 5 i Ishøj udfører lakering af personvogne, varevogne og industri. Virksomheden beskæftiger omkring 25 medarbejdere og er i drift i 24 timer i døgnet med treholdsskift. Der hentes og bringes biler hele døgnet.

City Autolak har endvidere 24 timers online booking via internettet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19