23948sdkhjf

Viskositet er fortid – specifikationer er det nye

Moderne motorolier er højteknologiske væsker og passer kun til visse biler – ligesom skræddersyede reservedele.
Ville du montere bremseskiver i eksempelvis en VW, på trods af at skiverne kun er beregnet til visse Opel-modeller? Dumt spørgsmål – selvfølgelig ville du ikke det. Når der er tale om motorolie, kan man dog lettere komme til at anvende den forkerte olie – den kan nemlig nemt fyldes på motoren uanset type. Med den forkerte olie risikerer du som minimum at hæmme din kundes motor – hvis du da ikke kommer til at skade den alvorligt, advarer tyske Liqui Moly.

Anvendelsen af den forkerte olie starter tit med anvisninger som "Bilen skal påfyldes 5W-30". 5W-30 beskriver oliens viskositet ved lave og høje temperaturer. For nogle årtier siden var dette rent faktisk den vigtigste information vedrørende olien. Overordnet set lignede motorolierne hinanden, og motorerne var tolerante i forhold til den rigtige olie. Viskositeten var den afgørende forskel alt efter klima og motorens belastning.

I mellemtiden har mange ting dog ændret sig. Motorer har i dag mere kraft og forbruger mindre brændstof. Denne kombination blev gjort mulig gennem omfattende teknologiske fremskridt. Moderne motorer stiller med deres forbedrede effektivitet langt højere krav til motorolien. I dag skal motorolien ikke kun sikre en korrekt smøring, men også kunne fungere ved høje temperaturer og tryk. Olien skal rense motoren for forbrændingsrester, sand, syrer, vand og brændstofpartikler og skal beskytte motoren mod korrosion og fastholde dens densitet.

Hvis olien ikke har disse egenskaber, beskadiges motoren. I modsætning til tidligere skal motorolien nu have en meget længere levetid: Intervallerne for olieskift er blevet forlænget fra nogle få tusind kilometer til op til 50.000 kilometer, påpeger Liqui Moly.

En viskositet på eksempelvis 5W-30 er stadig af betydning, men i dag er der også en række andre faktorer, der spiller en afgørende rolle: For eksempel svovlindholdet, renseegenskaberne, høj temperatur-/shear-viskositet og friktionskoefficienten. Der findes altså ikke kun én slags 5W-30, men mange forskellige 5W-30-oliekvaliteter med en lang række forskellige egenskaber. Mens nogle olier passer til en specifik bil, kan andre olier rent faktisk ødelægge bilen.

Individuelt specifikationssæt

Motorernes tolerance over for motorolier er blevet mindre. En 5W-30-motorolie kan være en simpel mineralsk olie, som er fuldstændig ubrugelig til de fleste moderne motortyper, men den kan også være en ydestærk syntetisk olie. Viskositeten alene siger altså ikke nok om motorolien. Moderne motorolier er højteknologiske væsker, der specifikt er udviklet til at blive anvendt i visse bilmodeller – de er så at sige skræddersyede reservedele.

Alle producenter fastsætter et individuelt specifikationssæt, som motorolien skal opfylde for at kunne fungere korrekt i deres motor. Der er enten tale om overordnede standarder såsom API og ACEA eller individuelle producentgodkendelser. Disse specifikationer er meget vigtigere end viskositeten. Fokusér derfor ikke på viskositeten, men på specifikationerne. Bilens manual indeholder de nøjagtige specifikationer, som motorolien skal have, råder Liqui Moly, som tilbyder motorolie til alle biler på markedet.

Liqui Moly-produkterne distribueres i Danmark af Auto-G.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125