23948sdkhjf

Nyt forslag om reparationsgrænsen er kun et figenblad

En symbolsk justering af reglerne om reparationsgrænsen for færdselsskadede biler fører fortsat til langt flere arbejdsløse end regeringen giver udtryk for, mener AUTIG.
Mens beskæftigelsesministeren rapporterer om voksende arbejdsløshed og udtrykker bekymring for yderligere stigninger, sender skatteministeren uden skrupler mekanikere, specialarbejdere og reservedelsekspedienter ud i arbejdsløshed. Og statsministeren bakker initiativet op, mener brancheforeningen AUTIG, som nu konfronterer politikerne med, at skattereglerne, der forhindrer reparation af skadede køretøjer, rammer bredere end debatten hidtil har afspejlet.

Det er ikke blot mekanikere, der kommer på gaden uden arbejde, men det er også ansatte hos producenter og grossister af bildele, som rammes gennem en nedsættelse af reparationsgrænsen.

Et eksempel er den nordjyske leverandør af bildele, Klokkerholm Karosseridele A/S, som er Danmarks sidste fabrik for karosseridele til biler. Fabrikken er beliggende i Klokkerholm, en by med under 1000 indbyggere i Brønderslev kommune.

Hårdt ramt område

Virksomheden er blandt de største i kommunen og har stor betydning for beskæftigelsen i hele området. Selv om Klokkerholm Karosseridele sælger mere i udlandet end i Danmark, er hjemmemarkedet alligevel af afgørende betydning for virksomheden og nu er beskæftigelsen på fabrikken truet.

- Nedsættelsen af reparationsgrænsen kan medføre afskedigelser i vores virksomhed og kan forhindre vækst, siger adm. direktør Søren Juhl fra Klokkerholm Karosseridele, der ikke forstår, at regeringen kan komme med et så erhvervsfjendtligt forslag midt i et svagt og usikkert økonomisk opsving.

Klokkerholm Karosseridele tilhører en del af branchen, hvor konkurrencen i forvejen er særdeles vanskelig. En af årsagerne er, at et EU-forslag om indføring af en reparationsklausul i designdirektivet har været blokeret af modstand fra bilfabrikkerne, siden forslaget blev fremsat i 2004. Forslaget, der er en liberalisering af reglerne, blev vedtaget i Europa-Parlamentet med overvældende flertal i 2007, men siden er der intet sket og den danske regering ser passivt til, mens nogle få lande forhindrer en vedtagelse i Ministerrådet.

- Både skatteministeren og statsministeren mener, at medarbejderne på de lukkede virksomheder nok skal finde et andet arbejde, så regeringen deler åbenbart ikke bekymringen over, at arbejdspladser flyttes ud af Danmark, siger direktør Frank R. Hansen fra AUTIG til Motor-magasinet.

I Brønderslev kan man imidlertid ikke få øje på nye industriarbejdspladser, hverken i kommunen eller den nærmeste omegn.

Borgmester Lene Hansen fra den nordjyske kommune siger, at regeringen i højere grad burde arbejde for, at sikre danske arbejdspladser og ikke mindst dem, der henter valuta hjem fra udlandet.

Ændring med lille effekt

Presset af protester fra branchen har skatteministeren nu fremsat et ændringsforslag, som indfører et symbolsk fradrag på 5120 kr. for airbags i beregningen af, hvornår et køretøj skal erklæres for totalskadet. Men det mener AUTIG blot er et figenblad, som ikke kan skjule forslagets værste skadevirkninger.

- Ingen andre lande i verden har tilsvarende regler og det bliver nok heller ikke disse regler, der gør Danmark til et foregangsland, siger direktør Frank R. Hansen fra AUTIG.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078