23948sdkhjf

SsangYong comeback som inder

Sydkoreanske SsangYong Motor Co., der har haft en noget omtumlet tilværelse med forskellige ejerforhold, er nu 70 procent ejet af indiske Mahindra & Mahindra Ltd.

Den store indiske bilproducent har betalt godt to milliarder kroner for ejerandelen. De resterende 30 procent ejes af de tidligere aktionærer. Der har været flere tilbud på SsangYong, også fra Kina, men allerede i august måned forlød det, at Mahindra ville blive foretrukket.

Det er planen at udvide produktionen og modelprogrammet, samt øge salget til eksport, også til Europa, sammen med Mahindra-programmet, når overtagelsen forventes at være klar til marts næste år.

Herhjemme står K.W. Bruun forsat som importør af mærket, der har ligget i dvale et stykke tid. Men på de store markeder i Europa har SsangYong netop præsenteret modellen Korando, der kommer til salg straks i det nye år. En oplagt konkurrent til blandt andet Ford Kuga, Hyundai ix35, Kia Sportage, Nissan Qashqai og VW Tiguan.

Korando leveres i fem modeller med forhjulstræk, træk på alle fire, sekstrins manuel eller automat transmission med en ny Euro5 dieselmotor, der yder 175 hk, som gør modellen til en af de mest magtfulde i segmentet. Den tillader træk på krogen op til 2000 kilogram. Korando er designet i Europa med det mål at øge salget på det pressede europæiske marked. Vi kender ikke priserne, men de er yderst konkurrencedygtige på det britiske og tyske marked. Garantien er fem år eller 400.000 kilometer.

SsangYong tilbyder fortsat sine øvrige modeller Kyron, Rexton og den ejendommelige store Rodius. På markeder som Storbritannien og Tyskland forventes et pænt salg af den nye Korando.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078