23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo er nu kinesisk

Ford chefen i Europa, Lewus Booth, underskrev forleden aftalen med Li Shufu, Zhejiang Geel Holding Group i Kina om salget af Volvo. Forhandlingerne har stået på i flere måneder.





Geely er det største privatejede bilmærke i Kina. Købsprisen oplyses at svare til cirka 9,9 milliarder kroner.





Ford købte Volvo i 1999 for cirka 37,8 milliarder kroner, hvilket har været en dårlig forretning for Ford.





Geely chefen Li Shufu udtalte i Göteborg, at hovedkontoret i Göteborg fortsætter. Han meddelte samtidig, at produktionen fortsætter i Göteborg og i belgiske Gent, men også at Geely har planer om at oprette en Volvo-fabrik i Kina med en årlig kapacitet på 300.000 biler i konkurrence mod blandt andet Audi og Mercedes, der sælger godt i Kina.





Købet af Volvo er det hidtil største kinesiske opkøb udenfor Kina, og bringer Geely foran alle andre i Kina, med den teknologi og viden de samtidig får med i købet. Ford vil fortsat levere viden og knowhow til Geely i en overgangsperiode.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097