23948sdkhjf

700 ud af 7000 mekanikere i AC-register

Siden nye regler trådte i kraft 4. juli er endnu kun en tiendedel af branchen, der arbejder med køretøjers klima-anlæg, registreret hos KMO.
Alle i autobranchen, der arbejder med aircondition-anlæg, skal senest 4. juli 2011 være registreret i en database hos Kølebranchens Miljøordning, og forinden have taget et godkendt kursus. Men endnu er kun omkring en tiendedel, cirka 700, ud af anslået 7000 arbejdspladser med aircon-arbejde tilmeldt.

Det bekymrer ikke sekretariatschef hos KMO, Torkil Høft, der først forventer et stort rykind efter årsskiftet.

- Vi har set en mindre tilgang, siden loven trådte i kraft i juli. Ud over de 7000 nuværende mekanikere, der skal registreres, kommer 1000 nye til hvert år, fortæller Torkil Høft.

Det er gratis at blive optaget i KMO, idet ordningen hviler på salg af kølemidler. Men Torkil Høft vil ikke udelukke et mindre gebyr fremover, idet kølemiddel-salget er for nedadgående. Ifølge KMO’s tal er mængden gået fra cirka 303.000 kg ved sekretariatets start under Miljøstyrelsen i 1992 til omkring 263.000 kg i 2008.

Skærpede krav

Kravet om registrering hænger blandt andet sammen med skærpede krav til brug af kølemiddel, CFC-gasser. Generelt har Danmark, sammen med Sverige, Holland og Tyskland, været på forkant med udviklingen i Europa, hvor reglerne for drivhusgasser er blevet skærpet. Således er de nu brugte kølemiddel-gasser "blot" 1300 gange så kraftige som ren CO2 i forhold til de kølemidler ved KMO’s begyndelse, der var 20.000 gange så kraftigt. KMO venter sig i øvrigt meget af den tyske bilindustris bebudede ibrugtagen af ren CO2 i klimaanlæg. Her efterlyser Torkil Høft udmeldinger fra autobranchen.

- Det er meget svært at finde ud af, hvad autobranchen arbejder på, hvilket vi længe har forsøgt at få oplyst af bilproducenterne, siger sekretariatschefen.

Småt med kontrol

Kontrolmyndighed med registreringen og KMO er Miljøstyrelsens kemikaliekontrol, ikke Arbejdstilsynet. På grund af sparsom bemanding vil det være så som så med kontrol af, om autobranchens virksomheder får tilmeldt sig registret. Men Torkil Høft anser ikke dette for et problem.

- Det ligger latent i den generelt velordnede autobranche, at AC-arbejde skal man vide noget om. Vi har besøgt et antal tekniske skoler, der ligger højt vidensmæssigt. Også bilimportørerne og brancheorganisationerne er oppe på dupperne om de nye krav, der er i branchens egen interesse. Så jeg er ikke nervøs for, om nogen vil undlade at uddanne og registrere sig, siger Torkil Høft.

Både Dansk Industri, Indenrigsministeriet, Miljøstyrelsen og KMO står bag ordningen. Mere om reglerne i Forordning 307 og direktiv 2006 kan læses på www.kmo.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094