23948sdkhjf

Holder liv i de gamle formuleringer

Vantage er gammeldags, og det er godt for klassiske køretøjer og motorsport.
Vantage har siden 2001 fokuseret på rådgivning, service og salg af smøremidler. Det har ført til landets bredeste program af smøremidler til klassiske køretøjer og motorsport.

Olieteknologien har udviklet sig hastigt, siden de klassiske køretøjer kom på vejene. Derfor kan det kræve sin smøretekniker at finde de olietyper, der passer til datidens mekanik. Men det er lykkedes for Vantage.

- Vores kunder er altid velkommen til at ringe og få et råd om smøring af gamle biler og motorcykler. Kender man ikke lige olietyperne til en Angus Sanderson fra 1927, så finder vi de originale smøreanvisninger i arkivet, siger Ib Rasmussen fra Vantage.

I dag produceres de klassiske Castrol-olier på licens af Castrol Classic Oils Ltd, og på det nordiske marked distribueres produkterne gennem Vantage - også langt ind i fremtiden.

Castrol og eget mærke

- Licensaftalen er en kæmpe fordel. Vi kan fortsat anvende de gamle formuleringer og producere under Castrol’s kvalitetskontrol, siger Roar Eriksen fra Vantage.

- Efterhånden som Castrol bortrationaliserer de gamle formuleringer, bliver produkterne taget op under Castrol Classic licensaftalen, så vi fortsat kan dække behovet i de klassiske køretøjer. Senest er den originale Ford automatgearolie TQ-F på denne måde sikret et fortsat liv.

Vantage får dog også produceret olier under eget varemærke.

- Vi har nogle specielle behov, som ikke engang Castrol kan dække. Så går vi selv i gang, fortæller Ib Rasmussen.

- Sidste år kom vores Vantage V67S – en mineralsk 20w/50 med forhøjet ZDDP-indhold til beskyttelse af hårdt belastede knastaksler. Her i foråret har vi suppleret med Vantage Classic 10w/40 – en mineralolie til klassiske motorer med hydrauliske ventilløftere – samt med Vantage Youngtimer 15w/50, en semisyntetisk olie med forhøjet viskositet.

De klassiske olier sælger Vantage gennem forhandlere, grossister og til værksteder, der arbejder med klassiske køretøjer.

Et andet speciale

Fælles for al motorsport er den ekstreme belastning af motor og transmission. Valget af smøremidler er imidlertid altid et kompromis mellem holdbarhed, funktion og performance. Derfor lægger Vantage vægt på den individuelle rådgivning om det enkelte køretøj og den aktives kørestil.

Her nytter det ikke at slå op i en smøretabel. Løsningerne finder Vantage i mange års erfaring med motorsporten sammen med den tekniske indsigt i både mekanikken og smøremidlerne.

- Olierne vi anvender i motorsporten er ofte højt specialiserede racingolier, der ikke, eller kun sjældent, har berettigelse i gadekøretøjer. Blandt andet de vegetabilske olier som R-olie. Her har vi i dag syv forskellige vegetabilske racingolier at vælge mellem til 2- og 4-takt motorer, forklarer Roar Eriksen.

Når biler og motorcykler, der egentlig er bygget til gadekørsel, bygges om til motorsport, ændres kravene til smøremidler ofte markant. Men løsningerne kan ikke lige tjekkes i en smøretabel.

- Vores erfaring gennem mange års samarbejde med aktive og tunere har ledt til mange effektive løsninger, der ellers ikke ligger lige for. Det kan være på en svag Peugeot gearkasse til rally, et hurtigere gearskifte på en gammel Ford-gearkasse, en højere virkningsgrad på et pladespær, en varmebestandig olie til slyngkoblinger eller en bedre koblingsfunktion på en 80 cc speedway-cykel, mener Ib Rasmussen.

Mange af de højt specialiserede Castrol Racing olier er ikke i normal distribution af Castrol i Danmark. Men hos Vantage finder man hele programmet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078