23948sdkhjf

Lada lukker i Danmark

I de seneste to år er der ikke solgt en eneste ny Lada i Danmark.
Nu er det slut med muligheden for at købe en fabriksny Lada i Danmark. Importøren har taget konsekvensen af et salg, der er faldet til ingenting, og lukker butikken, Lada Danmark A/S. Importen har de sidste fem år været varetaget af Nic. Christiansen A/S i Kolding, men der har ikke været meget travlhed de seneste år. De seneste to år er der ikke indregistreret en eneste ny Lada i Danmark. Går man ti år tilbage, er der blevet til 316 biler.

- Der kører 1008 Lada'er i Danmark, hvoraf de 800 er over ti år gamle. Alene i 2009 faldt der 500 Lada'er ud af bilparken, siger direktør Per Temmesen til Motor-magasinet.

- Reelt har der været lukket ned i en årrække - de sidste to biler solgte vi i 2007, og de ti forhandlere har været opsagt i to år. Reservedelssalget er nu på et niveau, hvor det ikke kan svare sig. Derfor er en lukning en naturlig konsekvens af markedet og modelprogrammet, udtaler Per Temmesen og fortsætter:

- Vi lukker nu stille og roligt aktiviteterne ned, men holder fortsat tæt kontakt til fabrikken i Rusland, så vi er klar, hvis der sker noget. Rent teknisk har Lada ikke været på niveau med standarden i Vesteuropa, ligesom sikkerheden ikke har været i orden. Oveni har priserne med de danske afgifter også været for høje. Vores tyske leverandør af dele vil dog af hensyn til de 1000 danske Lada'er fortsat levere til de danske servicepunkter.

Per Temmesen fortsætter som direktør for British Car Import A/S (Land Rover), ligesom en enkelt reservedelsmand er flyttet hertil.

Der er tilsyneladende ikke udsigt til tidssvarende modeller fra Lada inden for en overskuelig fremtid.

Lada havde sin storhedstid i Danmark tilbage i 1980'erne.

Liv på Lolland

Hvis man vil have fingre i en Lada, er der stadig flere muligheder. Jørgen Olsen Biler ApS på Nykøbingvej i Sakskøbing sælger stadig fabriksnye Lada-modeller, hentet i Tyskland, ligesom eksisterende Lada-ejere kan få reservedele til deres gamle Lada.

- Jeg blev forhandler i 2003 og solgte det år 17 Lada'er - året efter solgte jeg min sidste Lada, så reelt har Lada været død i flere år. Jeg henter dog biler i Tyskland, hvis der viser sig et behov – den tyske importør kan jo godt sælge biler. Jeg kan også selv importere dele fra den tyske leverandør syd for Hamborg, så jeg kan fortsat servicere danske mekanikere og Lada-kunder, siger Jørgen Olsen til Motor-magasinet.

Han har en enkelt Kalina model fra 2008, hentet i Tyskland, stående som demobil.

I Tyskland kan man kan få seks forskellige versioner, fordelt på modellerne Kalina, Priora og Niva.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094