23948sdkhjf

Flere diagnosetestere på bilværkstederne

God fart i reparation af biler, melder Elektro Partner.
Allerede i 2005 forudså vi, at de værksteder, der arbejder med flere bilmærker, vil få brug for mere end en diagnosetester i fremtiden. Det faktum at flere og flere helt almindelige slitagedele og elektriske komponenter skal tilpasses og konfigureres skaber et enormt behov for dette udstyr. Flere og flere arbejdsopgaver enten begynder eller afsluttes med diagnosetesteren. Hvis man ikke råder over en tester, der kan magte opgaven, er der to veje man kan gå: Enten at sige nej til jobbet eller købe sig til hjælp hos en kollega som råder over en original tester. Uanset hvad, kan diagnosetesteren være afgørende for, om man tjener penge på en opgave eller bruger alt for meget meget tid, udtaler Frank Donslund fra Elektro Partner.

- Selv om 2009 var et kriseår for den samlede bilbranche, var det et år med rimelig god fart i reparationssektoren, og mange bilværksteder kunne ikke presse ret meget mere igennem. Ud fra et forsigtigt skøn vil jeg tro, at cirka 20 procent af alle værksteder i Danmark, der reparerer flere bilmærker, købte sig en diagnose tester mere i 2009, måske var det nummer 2 eller nummer 3 i rækken. Vi ser at denne trend fortsætter i 2010, siger Frank Donslund og tilføjer:

- Vi importerer af samme grund diagnoseudstyr fra flere store udbydere af diagnoseudstyr, vi repræsenterer, nemlig Texa, Carman og Delphi diagnose.

I løbet af 2009 havde Elektro Partners biltekniske hotline næsten 20.000 henvendelser, hvilket var en stigning på cirka ti procent i forhold til 2008. De daglige aktiviteter i hotline er omfattende - der er tale om spørgsmål om alt mellem himmel og jord, alt lige fra hvordan man nulstiller service til hvorfor denne bil sætter ud ved 2500 omdrejninger.

Der er nu fem specialister fuldtidsbeskæftiget i firmaets biltekniske support team, og de keder sig ikke.

AutoFrontal

- Mange værksteder synes at have et problem, som går igen, nemlig problembiler som hober sig op, og som værkstedet har vanskeligt ved at finde tid til at lave. Mange gange er der tale om dumme småfejl som er begyndt at irritere bilejeren, men som vil kræve ganske meget tid for værkstedet at finde, siger Frank Donslund.

- Hurtig adgang til hjælp og support er blevet et must, og vi har lavet et selvstændigt support program til at løse denne opgave. Den har vundet stor udbredelse blandt vores Autodata kunder. Vi kalder dette hjælpeprogram AutoFrontal. Indholdet gør det muligt for et værksted selv at finde løsningen på mange kendte problemer samt at finde forklaring på fejlkoder og at overføre spørgsmål til vores tekniske afdeling elektronisk. I årets første kvartal har vi modtaget mere end 50 procent af alle spørgsmål til vor hotline og support team ad elektronisk vej direkte fra Frontal til den supporter, der sidder med den viden, der skal til, fortsætter han.

Ny udgave af Autodata online

I øvrigt oplyser Elektro Partner, at der i disse dage introduceres en helt ny Autodata onlineplatform for abonnenterne.

- Autodata programmet med teknisk information findes på en stor del af alle danske bilværksteder. Med denne nye løsning kan Autodata afvikle præcis som værkstedet måtte ønske det - som en lokal installation på en server eller som en ren online løsning, påpeger han.

Autodata på dvd udkommer to gange årligt, mens online systemet opdateres kontinuerligt.

- Vi kan nævne, at data og illustrationer for udskiftning af kobling allerede nu findes i online versionen. En af de helt store fordele ved Autodatas online system er, at det afvikler, så det ligner det originale offline program mest muligt, blot betydeligt hurtigere end det gamle, fortæller Frank Donslund.

- Vi forventer, at op mod 50 procent af vore kunder med tiden kommer til at benytte dette nye online system, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141