23948sdkhjf

Mikro-hybridbiler erobrer markedet

En ny trend er over os: Mikro-hybridbiler med start/stopteknologi.
IAA-messen i Frankfurt, der er Europas største automobilmesse, peger på en ny trend for nye biler: Mikro-hybrid med start/stopteknologi. En række bilfabrikanter præsenterede i alt 20 forskellige modeller, der er udstyret med den nye teknologi, som er udviklet i samarbejde med Johnson Controls.

Over en fjerdedel af dem er udstyret med et AGM-batteri fra Johnson Controls, der understøtter den energibesparende teknik på optimal vis. Med start/stop-teknologien spares der energi ved, at der slukkes for motoren, hver gang bilen bilen står stille, for eksempel når man holder ved et lyskryds eller i en lang bilkø. Dermed nedsættes brændstofforbruget med op til 12 procent, og på samme måde reduceres udslippet af CO2.

Som følge af EU"s mål for CO2-reduktion har hele markedet for mikrohybridbiler fået et ordentligt løft. Således er der i Europa solgt over en million mikro-hybridbiler med et AGM-batteri fra Johnson Controls, siden start/stopteknologien første gang blev lanceret i en 1er-BMW.

Til næste år regner man med, at omkring 2,5 millioner mikro-hybridbiler vil rulle af båndet, og frem til 2015 forventes en årlig produktion på 10 millioner køretøjer. AGM-batteriet (Absorbent Glass Mat) indgår som en fast bestanddel i disse biler.

Tilstrækkelig energi

I forbindelse med udviklingen af de nye systemer arbejder Johnson Controls tæt sammen med førende bilfabrikanter. Et af fokuspunkterne i samarbejdet er, at der skal stå tilstrækkelig energi til rådighed til sikker start af bilen.

Erfaringerne viser, at et traditionelt batteri ofte ikke leverer den fornødne mængde energi i bytrafikken, men med et AGM-batteri har man skabt en løsning, der blandt andet egner sig fortræffeligt til start/stop-anvendelser.

AGM-batterier er langt mere cyklusfaste og nemmere at lade op end de almindelige bly-syre batterier. Det har de blandt andet bevist i biler i luksusklassen, der stiller meget høje krav til, hvad et batteri skal kunne. Batteriet Vvarta Ultra dynamic er udviklet specielt til denne klasse og har allerede vundet stærkt indpas på markedet.

Johnson Controls og automobilindustrien arbejder også i fællesskab på at generere de data, der er afgørende for optimal styring af softwaren til batterisystemet. På den måde vil handelen og værkstederne fremover få glæde af en gennemtænkt løsning, hvor alt lige fra batteriet til den skræddersyede styring er perfekt afstemt efter hinanden.

- Jo flere mikro-hybrid-modeller bilfabrikanter som Audi, BMW, Mercedes, Volvo og VW sender på markedet, jo vigtigere bliver det for handelen at kunne tilbyde hele viften af AGM-batterier, så efterspørgslen kan tilfredsstilles hurtigt og effektivt, siger Tony Miller, produktchef hos Johnson Controls Power Solutions Europe.

- Vi kan allerede i dag forsyne vore samhandelspartnere med det helt rigtige produkt. Derudover har vi den nødvendige know-how, når det gælder professionel rådgivning og skoling af vore partnere. Mikro-hybrid-teknologien er godt på vej til at erobre markedet, og for handelen i Europa gælder det om at udnytte dette enorme potentiale, siger Tony Miller.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078