23948sdkhjf

OE-dieselpartikelfiltre klar til eftermarkedet

Selv om de nyeste generationer partikelfiltre holder længere, reduceres effekten gradvis, og de holder ikke lige så længe som dieselmotoren.
I 10 år er der fremstillet dieselbiler, som fra fabrikken har fået monteret dieselpartikelfiltre. Selv om filtrenes levetid med årene er blevet længere, holder de ikke så længe som dieselmotorerne. Så i stedet for at starte en produktion af de åbne dieselpartikelfiltre, der kan eftermonteres på dieselbiler, der ikke er født med et filter, har Walker valgt at koncentrere sin produktion om dieselpartikelfiltre til eftermarkedet baseret på den samme OE-teknologi, som filtrene til bilfabrikkerne.

- De franske PSA-fabrikker har siden 2000 monteret partikelfiltre, som er udviklet i samarbejde med Walker på sine dieselbiler, og senere er andre fulgt efter. I 2008 lancerede Walker derfor som den første producent en komplet servicepakke til det frie eftermarked. Den består ud over et dieselpartikelfilter også af en katalysator – som oftest er sammenbygget med filtret – Eolys additiv samt nulstillingsinformation, fortæller salgs- og marketingdirektør Bernhard Nørby, Walker Danmark.

Dieselpartikelfiltrene til eftermarkedet er designet og fremstillet i overensstemmelse med de regenereringsstrategier, der anbefales til OE-filtrene. Det betyder blandt andet, at filtrene har en effektivitet på 95 procent eller mere, og at materialerne tåler høje temperaturer.

Regenerering

Da dieselbiler normalt kører mange kilometer, oplever Walker stor efterspørgsel efter disse filtre, selv om filtrenes levetid gennem årene er blevet forlænget, fordi rensningen af dem også er videreudviklet.

- For at et filter kan fungere, skal de sodpartikler, der opsamles, brændes af, så filtret ikke tilstopper. Der findes to måder at regenerere et dieselpartikelfilter på. Man kan sætte temperaturen i filteret op fra de omkring 200-300 grader C, som er den almindelige arbejdstemperatur, til 600 grader C. Det foregår typisk ved, at motoren foretager efterinjektioner i udstødningstakten, som hæver temperaturen i filtret, og det er en mere brændstofkrævende proces end metoden med additiv, forklarer produktchef i Walker Danmark, Jossi Bloch Eiris.

- Den anden metode er at tilsætte additivet Eolys, der indeholder en cerin-opløsning. Så fremmes forbrændingen allerede ved 450 grader C. Eolys påfyldes i en speciel tank, der findes sammen med dieseltanken. Når der tankes diesel, vil systemet automatisk dosere Eolys i forhold til mængden af diesel og blande det med dieselen i brændstoftanken. Blandingen nedsætter ikke partikelfiltrets levetid. Regenereringsprocessen tager kun to til tre minutter og foregår automatisk for hver 500 – 1000 kilometer uden, at bilisten mærker det.

Nødvendig udskiftning

Jossi Bloch Eiris pointerer, at selv om partikelfiltre regenereres, opsamles asken fra Eolys-additivet i filtret. Så trods betydelige forbedringer i udviklingen af materialer, vil asken langsomt reducere filtrets kapacitet. Så selv originale partikelfiltre skal også udskiftes med et nyt efter behov.

Et dieselpartikelfilter kræver service mellem 40.000 og 80.000 kilometer. Her skal man blandt andet påfylde Eolys og kontrollere både dieselpartikelfilter og katalysator. Og hvis det er nødvendigt, skal disse udskiftes. Dieselpartikelfiltret skal dog senest udskiftes, når advarselslampen lyser, eller displayet viser "tilstoppet filter". Afhængigt af hvilken generation dieselpartikelfiltret er, sker det typisk mellem 80.000 og 160.000 kilometer.

Læs evt. mere på www.walkeroriginaldpf.com. Datablade og servicebulletin på Eolys findes på www.walker.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125