23948sdkhjf

Classic på en anden måde

Mange højdepunkter på Bremen Classic Motorshow til februar.
Et plexiglas-skydetag som ekstraudstyr? Fiskesølvblå lakering? Selvfølgelig. Flyinstrumenter i cockpittet, afrundet kølergrill, fuldt nedsænkeligt tag, bagagebærer under førerdøren, et lige så buet som pompøst karosseri – intet problem, når der er nok småpenge til rådighed. Men det var aldrig et tema for prins Bernhard af Holland, Rudolf Caracciola, Bernd Rosemeyer, Ernst Udet, Emil Jannings, Ernst Heinkel, Werner von Siemens og Iraks konge. De bestilte ikke bare en bil fra hylden, men lod deres ønskekarosserier skræddersy. I dette tilfælde alle sammen hos den vel mest fornemme af alle tyske karosseribyggere, virksomheden Erdmann & Rossi i Berlin.

Alene i Tyskland fandtes i individualiseringens glansperiode – i 20'erne og 30'erne – mere end 300 af disse specialister. Grund nok for Bremen Classic Motorshow at gøre de tyske specialkarosserier til dette års tema. Omkring et dusin sjældne og usædvanligt skønne konstruktioner kan man fra 4. til 6. februar se i hallerne hos Messe Bremen.

Selvfølgelig også et arbejde af Erdmann & Rossi: En Mercedes-Benz 540 Kompressor Cabriolet fra 1938 fra det berømte Schlumpf-Brüder museum. En af de ganske tidlige fans af det i 1898 af Willi Erdmann grundlagte firma var i øvrigt kejser Wilhelm II. Han bestilte allerede i det første årti i forrige århundrede hans gaver til udenlandske statsgæster i Berlin ved floden Spree. Helt så gammel er historien om smeden Spohn fra Ravensburg ikke. Hermann Spohn startede sin virksomhed i 1920 og blev snart kendt for at ekvipere Maybach-chassiset. Således skabte han 1937 også den todørs Maybach Zeppelin DS 8 Sport Cabriolet. Specialudgaven blev bestilt af en familie i Hamborg og blev i årtier ikke vist for offentligheden i hansestaden, indtil den blev købt af den franske automobilfagmand André Lecoq i 70erne, som restaurerede og solgte den til en tysk liebhaver. I februar kan man beundre den i Bremen.

Adler Autobahn

Ligeledes fra trediverne stammer eksponaterne fra Ambi-Budd, Gläser og Hebmüller. Ambi-Budd skabte med Adler Autobahn 2,5 Liter Sport fra året 1938 det aerodynamiske karosseri på et Adler-chassis for at muliggøre ofte rejsende en behagelig kørsel med et ringere brændstofforbrug og mindre vindstøj, end de ældre karosserier med stejlt stående kølere formåede. Adler selv havde allerede gjort motorerne stabile for den nye rejsemåde. Mere end 100 stykker (sportslimousinen byggede Buhne, cabrioleterne byggede Karmann) blev imidlertid ikke fremstillet.

Firmaet Gläser fra Dresden, der blev grundlagt i 1864 af Carl Heinrich Gläser som producent af kareter og hestekaner, gik i 1937 i gang for Hanomag og byggede den omkring 80 HK stærke Hanomag Sturm Cabriolet. Det var et forsøg på at give det nærmest konservative mærke en sportslig karakter, fordi den tekniske basis var, særlig på området motorer, chassis og bremser, at komme på højde med producenter som Mercedes og Audi.

Unge klassikere

Med projektet "Unge klassikere" vover Bremen Classic Motorshow forsøget med at opdele skuffetænkningen i sagen oldtimere (ældre end 30 år), youngtimere (ældre end 20 år) og brugte biler.

- Vi udstiller biler fra de sene 60'ere til de tidlige 90'ere, som kun har haft få ejere og er kørt ekstremt få kilometer, siger projektleder Frank Ruge.

Og det bedste: Alle er til salg.

Messehallerne er åbne fra kl. 9 til 18. Dagsbilletten koster 13 euro. Mere information også på www.classicmotorshow.de
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094