De ekstreme mængder salt efter den hårde vinter, blandet med fugt og forår, betyder, at rustdannelsen på bilerne nu for alvor tager fart. Salt og fugt er katalysator for rust. Med ekstremt meget salt om vinteren forstærkes denne katalysator virkning. Samtidig har de store mængder af snedriver slidt ekstra hårdt på vognbunden og evt. eksisterende rustbeskyttelse. Derfor er det ifølge Teknologisk Institut i år ekstra vigtigt at få efterset bilens vognbund.
- Nogle af de mest vitale og sårbare dele sidder på bilens undervogn blandt andet styreforbindelser og bremserør, der ikke er omfattet af bilens normale gennemtæringsgaranti. Selv om man har rustbeskyttet sin bil inden for det seneste år eller to, så er det vigtigt, at få belægningen efterset for slitage. Derfor råder vi alle bilejere til at køre på enten værkstedet eller rustbeskyttelsescentret for et eftersyn, siger Jan Helbo, der er leder af Teknologisk Instituts Kontrolordning for rustbeskyttelse VKO-R.
Derudover råder Jan Helbo bilejere til at få bilen vasket grundigt overalt samt få efterset lakken for skader fra salt og små sten og efterfølgende få skaderne udbedret. Lakken er i forbindelse med meget lave temperaturer ekstra følsom over for stenslag, og små huller i lakken kan hurtigt udvikle sig til rustskader.
Ekstra travlhed
Hos den landsdækkende kæde af rustbeskyttelsescentre, Dinitrol, er der i forhold til tidligere år ekstra travlhed lige nu. Og ifølge teknisk chef Mogens Vestergaard Hansen, så ser rustbeskyttelsescentrene flere rustskader på bilerne i dette forår end tidligere. Det gælder også på de helt nye biler, der ikke er rustbeskyttet.
- I dette forår er der markant flere fysiske slidskader på den udvendige vognbund end vi har set tidligere. Det skyldes slid fra hård sne, sten, salt og grus. Samtidig ser vi på de nye biler, der ikke er rustbeskyttet fra ny, at der allerede er begyndende rust i samlingerne, forklarer Mogens Vestergaard Hansen.
For de nye biler er det nødvendigt med en forebyggende grundbehandling, fordi de ikke har fået rustbehandling før. Derefter er det ifølge Mogens Vestergaard Hansen nødvendigt med en efterbehandling hvert andet år. Er bilen kraftigt angrebet af rust, bør den behandles én gang om året.
Teknologisk Instituts kontrolordning for rustbeskyttelse, VKO-R, er Danmarks eneste godkendte kontrolordning for rustbeskyttelse. Udover Dinitrol, der er den største og eneste landsdækkende kæde tilknyttet kontrolordningen, så er Tektrol, Mercasol og Tectyl også med i kontrolordningen.
Mere på
www.teknologisk.dk/rustbeskyttelse