23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skrotstramning koster job

Omstridt lovforslag i høring til fredag 19. november. Det skal træde i kraft 1. januar.
Stramningen af reparationsreglen koster en halv procent af værkstedsbranchens omsætning og cirka 100 færre beskæftigede. Det er skatteminister Troels Lund Poulsens eget bud i lovforslaget, som han fik grønt lys til at fremsætte på ministermødet tirsdag den 16. november.

Autobranchen selv er dog helt uenig i dette tal på de 100 jobs - eksempelvis Erik S. Rasmussen, direktør i CAD, som mener, at det rette tal er omkring ti gange så stort, idet man ikke kun skal tælle pladesmede med, men også alle de andre afledte jobs så som vognmaler, grossist, chauffør etc.

Samtidig er forslaget, der en del af finanslovaftalen, sendt i en kort høring til på fredag den 19. november klokken 16. Forslaget skal vedtages inden jul og træde i kraft 1. januar 2011.

Det skønnes at indbringe 130 millioner kroner ekstra i 2011 og herefter 120 millioner kroner årligt, fordi flere biler skrottes tidligere, når reparationsreglen nedsættes fra 75 procent til 65 procent af bilens værdi. Det sættes lig 2400 biler, som ryger til skrothandleren frem for at blive repareret.

Med andre ord får staten 1,2 million kroner i ekstra afgift for hver mistet mekaniker eller pladesmed.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078