23948sdkhjf

Hvad er tilstands-papir værd

Sammen med liberaliseringen af bilsyn kom der flere produkter på markedet. Rusttjek, sommer/vintertjek, tilstandsrapport – men hvad får kunden for sine penge?
Private, værksteder og forhandlere kan få synsvirksomheder til at vurdere brugte køretøjer og få en attest og efterfølgende, som det fra synsvirksomhederne anbefales, bruge attesten i salgssituationen, og privatkunden kan vurdere om, der skal repareres på et ældre køretøj eller, om udskiftning er en bedre og mere økonomisk mulighed.

Applus bruger ordet uvildig i deres anbefaling af produktet tilstands- og brugtbilattest. Hos A-Inspektion kalder man sig også uvildig og skriver på hjemmesiden: Undgå bilkøb med bind for øjnene, og FDM reklamerer med "Brugtbiltesten kan spare dig for uforudsete udgifter, da forhandleren som oftest skal udbedre fejlene for egen regning."

De fejl, synsvirksomhederne finder, noteres på en attest, et ord som i al fald Applus benytter sig af, FDM og A-Inspektion kalder det blot en Brugtbiltest, A-Inspektion samler endvidere vurderingen ved at påføre attesten et antal smileyer. Her er så vurderingen, som kunden kan tage stilling til.

Men er en sådan attest så fyldestgørende, som det er let at få opfattelsen af, at den gerne vil fremstå? Hvilken sikkerhed opnår en bilejer ved et sådant tjek?

Og hvilket ansvar påtager en virksomhed sig ved at udstede en attest, hvis det efterfølgende viser sig, at der er væsentlige forhold, som ikke er beskrevet eller ikke taget forbehold for på attesten?

Er der garantier, der træder i kraft, som han kan slå på i en handel eller benytte sig af, når og hvis han vælger at sende bilen videre til et værksted for at få rettet op på de fundne skavanker?

Motor-magasinet bragte i nummer 31 2010 omtalen med Rasmus Rasmussen, som på baggrund af et syn valgte at opbygge en forsikringsskadet bil, men som havnede med en væsentlig større regning end synet havde stillet i udsigt.

Desuden fremlægger Motor-magasinet i dette nummer 40 dokumenter i et forløb, hvor en bilejer først får tjekket sin bil og derefter lader den reparere på alle de områder, som attesten har påpeget i forhold til et periodisk syn – for bilen er jo ellers i hæderlig stand, ikke mindst når det handler om rustdannelser.

Bilsynet, bliver foretaget på samme station, som har haft bilen til brugtbilsyn, og den dumper med et brag, den er vildt angrebet af rust.

Der skal lides tab

Uden at gå i detaljer med de konkrete sager fortæller specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Henrik L. Sedenmark, at det man skal kigge på, når man vurderer ansvar og erstatningsmulighed blandt andet er, om der er lidt et tab.

- Ved et periodisk syn har en kunde ikke lidt et tab, hvis bilen har fejl, som burde være opdaget ved et “før-syn". Jo selve prisen på synet kan man godt sige er et tab, hvis man kun gennemførte synet på baggrund af før-synet, men bilen er hverken ringere eller bedre end før synet, forklarer Henrik L. Sedenmark.

- Hvis en brugtvognsattest ikke er korrekt, har bilejeren købt en mangelfuld ydelse. Bilejeren kan så kræve pengene helt eller delvist tilbage for attesten. Bilen er dog hverken bedre eller værre, end den var inden man fik lavet attesten.

- Har en bilejer, på baggrund af en tilstandsrapport, brugt penge på at sætte en bil i stand, selvom bilen slet ikke er noget værd, og dermed kassabel, kan der være tale om, at bilejeren har lidt et tab og han vil muligvis kunne kræve erstatning for de omkostninger, han har brugt på at sætte den værdiløse bil i stand, siger Henrik L. Sedenmark.

I Motor-magasinet nr. 40, der udkommer mandag 22. november 2010, kommer svar fra flere synsvirksomheder på, hvordan de stiller sig, hvis de laver fejl, som påfører en bilejer tab
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078