23948sdkhjf

Forskel på fisk

SMID IKKE GODE PENGE efter dårlige, lyder et mundheld. Ældre biler fejler, og ofte når ejerne at bruge lige vel mange tusinde kroner på at lappe det ene problem efter det andet, før de siger "nu kan det være nok". Flere aktører i autobranchen tilbyder bilejere at vurdere bilen før enten istandsættelse eller salg for at sætte ejeren i stand til at afgøre, om det kan betale sig at lave bilen, eller den bør skrottes, eller hvad der skal repareres, inden der sættes prisskilt i forruden. Intentionerne fra disse aktører er ganske givet gode og reelle nok. Men problemet opstår, når de fejler. For har kunden i så fald krav på at få udredt eventuelle merudgifter til reparation i forhold til, at det ikke kunne betale sig at lave bilen? Dette sætter vi fokus på i denne udgave af fagbladet, hvor læseren selv kan vurdere, hvad der er ret og vrang i forhold til udbyderne.

VI HAR STADIG EN af Europas ældste bilparker herhjemme på grund af vores høje afgifter. Mange bilejere passer og plejer den dyre bil, også selv om den er godt brugt, og derfor har værksteder, antirustcentre og autogrossister traditionelt gode indtægter på reparation og vedligeholdelse. Efter den såkaldte salami-metode vælger finanslovpartierne tilsyneladende nu politisk at skære endnu 10 procent af reparationsgrænsen i forbindelse med Finansloven. Dermed kan branchen forvente mindre arbejde og mindre salg af reservedele, hvis ikke de mange indlæg og høringssvar, vi også bringer i denne uge, får den ansvarlige regering til at tage forslaget af bordet. Vi håber, at kommentarerne fra branchen gør indtryk, og at autobranchen kan formå at påvise, at branchen har ret i sine høje tal-forudsigelser for arbejdsløshed og manglende indtægt, der ligger milevidt fra finanslovpartiernes beregninger.

DEN ER ATTER GAL med betalingsbalancen, og det fremsatte finanslovforslag om at skrotte biler ved kun 65 procent reparationsudgift i forhold til bilens markedsværdi vil ikke afhjælpe problemet - tværtimod. Import af flere nye og nyere biler vil forværre betalingsbalancen, og den danske produktion af reservedele til rentabel bilreparation vil forringes. Det må branchen forhindre op til den snarlige lovbehandling. Vi vil naturligvis alle gerne køre de nyeste miljørigtige og sikre biler. Det skal blot ikke ske ved at ramme autobranchen, men derimod ved en korrekt omlægning af bilafgifterne, som autobranchen gerne er behjælpelig med at sammenstykke. Brugtbilmarkedet skal ikke ødelægges "over night" - der skal stadig være noget at lappe på for autobranchen, og noget at finde fejl på for aktørerne med brugtbilattester.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08