23948sdkhjf

Venga et stærkt udspil fra Kia

Kia spiller endnu engang stærkt ud med en nyhed, Venga, der komplementerer Kia Cee’d succes-serien udmærket.
Den nye Kia Venga er en ny konkurrent i markedet for familiebiler til relativt få penge med priser fra 180.000 kroner som personbil, og fra 120.000 kroner som gulpladebil, plus moms. Venga er større, end man tror, når man kun ser billeder af nyheden. Den er bred og har en fin højde, samt ikke mindst sæder, der imponerer i siddelængden, og udmærket plads til tre voksne på bagsædet, samt et bagagerum i to etager på 440 liter. Man sidder forholdsvist højt med multijusterbart rat og tydelig instrumentering. Det er sådan, det skal være, når man sætter sig ind – ikke noget med hverken at skulle krybe ned eller op i sæderne. Det er lige ind. Det vil mange ældre synes godt om i den nye crossover-lignende model fra det sydkoreanske selskab.

Brager frem

Bilen er udviklet og fremstillet i henholdsvis Tyskland og Tjekkiet på Hyundai fabrikken hos moderselskabet, der som bekendt styrer Kia efter kollaps for nogle år siden, og de to selskaber gør det ualmindelig godt for tiden. De nærmest brager frem overalt, også her i landet. Direktør Mogens Lyngsøe fra det danske importselskab kunne ved præsentationen forleden oplyse, at man nu mener at være forbi den opfattelse, at Kia er en billigbil i kundernes øjne. Kvaliteten er helt på højde med de bedste, og med syv års garanti eller 150.000 kilometer, 12 år mod rustgennemtæring og fem år på lakken. Det sætter normen og borger for en bedre brugtvognspris, når den tid kommer. Priserne på Venga-modelprogrammet er:

• 1.4 benzin, 90 hk, 179.999 kroner.

• 1.6 benzin, 126 hk, 199.999 kroner.

• 1.6 benzin, aut. 126 hk. 219.999 kroner.

• 1.4 diesel, 90 hk, 199.999 kroner.

• 1.6 diesel, 115 hk, 209.999 kroner.

• 1.6 diesel, 128 hk, 219.999 kroner.

Mangler 6. gear

Dieselversionerne CRDI har sekstrins transmission, mens benzinversionerne nøjes med fem gear. Det ville pynte med seks trin, både af hensyn til økonomien undervejs, og motorernes langsommere rotation og dermed bedre levetid. Det kommer sikkert ved første facelift, når den tid kommer. Benzinmotorerne har dog Stop & Go.

Med hensyn til sikkerheden og udstyret savner vi intet. Der er sågar Hill Assist, der holder bilen ved igangsætning på skrånende underlag.

Salgstal som Picasso

Mogens Lyngsøe mener, at konkurrenterne er biler som Citroën Berlingo og C3 Picasso, samt den nye Opel Meriva, men også selskabets egen Soul model, som dog er lidt mere sprælsk ude og inde. Ikke fordi den nye Venga ikke er sjov med atmosfære, men den er lidt mere konventionel i designet, og ikke så kasselignende.

Mogens Lyngsøe mener, det er muligt at sælge op mod 1200 af den nye model årligt, som Citroën C3 Picasso sidste år. Benzin versionerne med manuelt gear har en årlig afgift på 1520 kroner med et lovet gennemsnitsforbrug på 16,9 kilometer per liter. Med automatgear lidt mere, og dieselversionerne 2600 kroner, som loves 22,2 kilometer per liter i gennemsnit. De forskellige versioner kører fra 167 til 185 kilometer i timen på toppen.

Der er åbent hus hos de danske forhandlere den 8.-9. maj.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062