23948sdkhjf

Skyder dækbranchen sig selv i karkassen?

Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
HVAD ER BEDST – et sommerdæk, der også kan bruges om vinteren, eller et vinterdæk, der også kan bruges om sommeren? Forskellen er ens, skulle vi mene. Begge dele er definitionen på de nye typer spændende helårsdæk, der er på vej ud i autobranchen og til forbrugerne, som vi i sidste uge beskrev fra Michelin og i denne uge fra Nokian.

GENTAGNE TEST AF helårsdæk har ellers gennem tiderne vist, at disse typer dæk er et kompromis, der aldrig vinder generelt hverken i is og sne eller på sommervarme veje. Og gentagne gange får vi at vide fra dækproducenterne, at selv rendyrkede vinter- eller sommerdæk også er kompromisernes kunst. Derfor er vi yderst spændte på, hvad de store testorganisationer finder frem til, når de skal testkøre Michelins nye CrossClimate og Nokians Weatherproof mod de øvrige hel- og halvårsdæk. Førstehåndsindtrykket er fint af begge, og affødte da også respekt fra FDMs dækekspert, der var med på præsentationsturen og desuden deltager i de store pan-europæiske dæktest.

HVAD DER LIGGER BAG filosofien om, at dækproducenterne nu i højere grad vil slå et slag for helårsdæk, står hen i det uvisse. Nuvel, det er ikke alle markeder, helårsdæk henvender sig til. Men til det danske og øvrige nordeuropæiske – herunder også Sydsverige – kan der være raison for bilisterne i kun at skulle køre med det samme dæk, til det er slidt ned. Altså ikke flere dækskift sommer og vinter.

MEN NU HAR DÆK- og autobranchen, samt FDM, i årevis opdraget den danske befolkning til, at det er mest sikkert og bedst for trafikafviklingen at køre med henholdsvis sommer- og vinterdæk i de respektive perioder. Denne tilvænning, der har givet godt resultat, står nu for fald. Det vil naturligvis ramme dækfabrikanterne selv, men også den øvrige autobranche, der sælger og monterer dæk og har investeret dyrt i dækhoteller og andet. Så vi kan med rette spørge os selv og dækfabrikanterne, om de er ved at skyde sig selv i karkassen, hvis det fremover er helårsdæk, der skal dominere?
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093